Slik gikk det da Capgemini sendte ut en trojansk hest

Hyper og Capgemini lot seg inspirere av grekerne og sendte en digital trojansk hest inn i utviklermiljøet. Til forskjell fra 1200-tallet (f.kr.) var lokkemiddelet kaffe, og det som skjulte seg på innsiden var en harmløs rekrutteringskampanje.

Capgemini Trojan Coffee Cup

Ved å utgi seg for å være Java-utviklere med en lidenskap for god kaffe ledet Hyper hundrevis av utviklere inn på Capgeminis stillingsutlysning.

– Vi vet jo at dyktige utviklere stadig ringes ned av headhuntere og forfølges av digitale rekrutteringsannonser. Det gjør at de hele tiden går rundt i forsvarsmodus, og er ikke mottakelige for budskapet. Derfor valgte vi å snakke deres språk istedenfor, med kaffe! Og slik snek vi inn vår stillingsannonse på en trojansk måte, forteller Dennis Tönnkvist, kreatør i Hyper.

Noen som gidder å teste kaffeprosjektet vårt, eller?

I sommer ble nettsiden javakaffe.no spredd på Reddit og LinkedIn av brukeren u/javakaffecrew som spurte etter utviklere som ville teste en ny kaffetype skreddersydd for utviklere. Med andre ord, en mild og snill kaffe som man kunne drikke mye av. Kaffen var et hobbyprosjekt i regi av en gjeng Java-utviklere som var lei av kjip kontorkaffe. Nå hadde de bestilt opp en testbatch som de selv var veldig fornøyd med, og som de ønsket at flere andre utviklere også skulle teste. Etter å ha løst en gåte i programmeringsspråket Java kunne utviklerne bestille en gratis testpose av spesialkaffen. Sammen med kaffen fikk de også tilsendt en helt spesiell kaffekopp. Når koppen ble fylt av varm kaffe avslørte den en QR-kode som ledet til Capgeminis stillingsutlysning.

Kampanjen fungerte. Hele 227 utviklere bestilte kaffen, og 66 prosent skannet QR-koden og havnet på nettsiden. Bounce raten var på kun 25 prosent, som betyr at tre fjerdedeler av alle som skannet koden ble værende på stillingsannonsen der de i snitt brukte 6 minutter. Tilbakemeldingen som ble lagt igjen tyder på at målgruppen synes det var artig å bli lurt.

«Sykt kreativt, og bare god stemning»

«Så moro! Smart måte å få markedsført seg på blant utviklere 😊👍»

«Morsom prank, og enda bedre kaffe. Positivt overrasket og bedre enn jeg hadde forventet. Tommel opp.»

«Kaffen var smooth»

«God kaffe og kult krus»

Se casefilmen her.

Utviklere som ber om å bli kontaktet

Etter at stuntet var avslørt, valgte Capgemini å fortsette kaffeprosjektet. Denne gang under eget navn. Utviklere kunne fremdeles bestille gratis kaffe. Det eneste Capgemini ba om til gjengjeld, var å gi samtykke til å kontakte dem. Så langt har hele 190 utviklere bestilt kaffe og bedt om å bli kontaktet.

– Vi er alltid på leting etter nye talenter med ulik kompetanseprofil, som kan skape verdi for våre kunder. Disse har selvfølgelig også forskjellige preferanser på hvordan de ønsker å bli kontaktet. Derfor er det viktig for oss å prøve ut innovative og nyskapende måter å tiltrekke oss de riktige folkene på, og det syns vi denne kampanjen er et godt eksempel på, sier Rebecca Gustafsson, HR direktør i Capgemini Norge.

Hyper 2021 capgemini java 003 2 copy
Fra venstre: Nina Tharaldsen, Øystein Hukset, Rebecca Gustafsson (Capgemini), Helge Skivenes, Sissel Fornes og Tulasi Fichter. Foto: Hyper

Involverte byråer

Hyper logo KF
Hyper
J

Julian Lopez

Performance-rådgiver

T

Tulasi Fichter

Designer

H

Helge Skivenes

Tekstforfatter

S

Sissel Fornes

Innholdsrådgiver

R

Ronald Kabicek

Animatør

H

Hedda Kaland

Prosjektleder

N

Nina Tharaldsen

Prosjektleder