Den skjulte helsekrisa
Norge er i verdenstoppen i privatgjeld. Bare de siste to årene har vår samlede forbruksgjeld økt med hele 8%. 1 av 5 er nå helt på grensen til det vi kan kalle betalingsproblemer. Stigmaet rundt gjør at få tør å være åpne om det.
Refinansieringsbanken Bank2 ser daglig hvilken effekt denne gjelden kan ha for livskvaliteten til de som står i den.
– Det er tydelige sammenhenger mellom uhåndterlig gjeld og psykisk helse. De sammenhengene har også norske banker et ansvar for, sier Diana Peters, leder for marked og samfunnsansvar i Bank2.
Denne innsikten ble utgangspunktet for Til forfall; Et prosjekt som gjennom ekte historier fra anonyme gjeldsofre, skal bidra til mer åpenhet, debatt og forhåpentligvis tiltak fra myndighetene.
Til forfall
I tillegg til å formidle bruddstykker av historiene på gateplan, åpnet Bank2 en utstilling i Frognerveien hvor besøkende selv kunne åpne gjeldsofrenes «postkasser» og lese deres historier. Åpningen ble dekket av TV 2 og inneholdt både panelsamtaler- og debatter mellom alt fra medieprofiler til politikere.
– Vi er glade Bank2 tør å tenke annerledes og verdiskapende rundt markedskommunikasjon. De hadde et genuint ønske om å gjøre noe bra for målgruppen, og det er inspirerende, sier det kreative teamet bestående av Simen Instefjord, Kristian Haukland og Johannes Kinn.
Bank2 er nå invitert til stortinget av henholdsvis Rødt, FrP og partier der imellom for å diskutere mulige løsninger.
Involverte byråer
Frederick Mapusa Bråthen
Prosjektleder
Patrick Wivegh
Design / illustrasjon
Kristoffer Johan Fylling
Design / animasjon
Linda Vela
Tekst
Eirik Knutsen
Fotograf
Sonje Brøndmo
Produsent
Ola Tangen
Rådgiver Media
Anniken Døvle
Rådgiver Media
Martine O. Eliassen
Media manager
Involverte
Diana Peters
Leder for marked og samfunnsansvar i Bank2
Sebastian Mikolajczyk
Leder salg og marked i Bank2
May Thommesen
Rådgiver i Bank2