– Aftenbladet er en merkevare med høy kjennskap og troverdighet i målgruppen. Samtidig må vi jobbe hardt for å legitimere og styrke posisjonen vår. Målet er å gi leserne våre en engasjerende nyhetsopplevelse og være regionens førstevalg for nyheter, forklarer markedssjef i Stavanger Aftenblad, Silje Herget.
– Så erkjenner vi at vi trenger å bygge en enda tydeligere posisjon for å bli foretrukket og valgt. Gjennom journalistikk i øyenhøyde – og markedsføring i hjertehøyde – ser vi at også den kreative kommunikasjonen må engasjere. Vi må fortelle om oss selv på et mer emosjonelt nivå som treffer leserne og tydeliggjør verdien av det vi leverer i folk sine liv, utdyper Herget.
I disse dager henvender den over 130 år gamle avisen seg derfor til sine lesere, enten de er ekstra interessert i sport, irritert over cruiseturisme eller har en mening om det meste, med et helt nytt kommunikasjonskonsept utviklet sammen med deres byråpartner Fasett: Vær den du er. Vær det enda mer med Aftenbladet.
Rådgiver i Fasett, Aleksander Eikeberg, forteller om innsikten bak det nye konseptet:
– Å lese aviser og oppsøke pålitelige nyhetskilder gjør oss mer oppdaterte og bedre rustet til å møte de små og store utfordringene i hverdagen. Mediebruk handler om både informasjon, sosialisering og underholdning, men også om bekreftelse og forsterkning av det som betyr mest for deg i ditt liv. Aftenbladet, med sin høye troverdighet og rolle som regionens viktigste mediehus, har spesielt gode forutsetninger for å gi innbyggerne i Rogaland det rette nivået av informasjon og innsikt. Som igjen kan gjøre leserne til den beste versjonen av seg selv, for å si det slik.
I den første kampanjen oppfordres hele Rogaland dermed til å være den de er. Og, kanskje enda viktigere: at de kan være enda mer av den de er, ved hjelp av Aftenbladet.
– Verdien i å bli enda mer av det man vil være, enda bedre på det man vil være god på, enda mer oppdatert, engasjert eller slagkraftig. Det er det Aftenbladet leverer – en liten ekstra dimensjon i livene til våre lesere, legger Herget til.
Hovedmålgruppen for kampanjen er folk med kjennskap til Aftenbladet og som av og til leser avisen, men som per i dag ikke nødvendigvis har abonnement.
– Kampanjen skal først og fremst vise at livet i denne delen av landet er mye kjekkere for den som leser Aftenbladet. Enten du er sportsidiot, strever med overgangen til voksenlivet eller har en mening om alt – har du mye igjen av å lese Aftenbladet litt oftere, avslutter Eikeberg og Herget.
Lanseringskampanjen består av en rekke elementer og uttak, nett- og printannonser i egen avis, filmer og utendørs boards, i tillegg til omfattende annonsering i digitale og sosiale medier.
Involverte byråer
Ingrid Krane Nicolaysen
Kreatør / Designer
Mattia Carletti
Digital designer
Anne Martha Leidland
Prosjektleder