Strømløs digitalstrategi

Bosch bruker sosiale medier til å få målgruppen enda bedre aktivert.

77567 b0206 original

Bosch Professional Power Tools har igangsatt en digital kommunikasjonstrategi, som med en blanding av globalt, regionalt og lokalt utviklet innhold skal sikre både merkevarebygging og salg i de nordiske landene. Patchwork, med kontor i Danmark, Norge og Sverige, ble valgt som partner på prosjektet.

Bosch Professional Power Tools er den tyske virksomhetens sortiment av elektrisk verktøy til de profesjonelle, kanskje bedre kjent som Bosch Blå. På det nordiske markedet har man hittil benyttet seg av kommunikasjon gjennom tradisjonelle medier.

Bosch ser imidlertid muligheten til å få målgruppen enda bedre aktivert, og har derfor ønsket å formidle både produktnyheter og selve essensen av merkevaren, nemlig kvalitet og innovasjon via sosiale medier.

Patchworks løsning tar utgangspunkt i den globale strategien, som fokuserer på samarbeidet mellom arbeidsplassens kollegaer. Den aktiveres i en rekke forskjellige content-retninger, som løfter frem Bosch Power Tools’ verdier og samtidig gir plass til konkrete produkter og USP-er.

Distribusjonen av innhold står Patchwork også bak, og her har byrået lagt en medieplan som starter med å sikre bred distribusjon av en rekke videoer, som følges opp av en retargeting-kampanje mot de personer som har vist interesse av innholdet, ved for eksempel å ha sett en viss prosentandel av en video.

– Denne strategien gjør at vi med en og samme kampanje kan bearbeide flere nivåer i kjøpsbeslutningsprosessen. Vi ender opp med et konsept som både inneholder merkevarebyggende elementer og en taktisk lead-konvertering, forteller Merethe Nyvold Johannessen, CEO i Patchwork Norway.

Hos Bosch Professional Power Tools tror de på den nye content-strategien.

– Vi har en sterk tro på at kombinasjonen av globalt, regionalt og lokalt utviklet content vil sikre oss større relevans og engasjement i målgruppen, sier Isabelle Schröder, Regional Online Manager, Nordics hos Bosch Professional Power Tools.


Involverte byråer

92030 7317c original

Belong