Superdirektorat med ny identitet

Miljøvernminister Bård Vegar Solhjell var blant de mange prominente gjestene som tidligere i sommer feiret etableringen av det nye Miljødirektoratet.

38334 b0675 original

For designbyrået Brandlab, som har utviklet direktoratets visuelle identitet, markerte lanseringen også målgang for fem måneders intenst arbeid.

– Vi er veldig fornøyd med samarbeidet med Brandlab. Det har gitt oss en kraftfull og moderne visuell identitet som på en god måte støtter opp om det nye direktoratets mål og ambisjoner, sier fungerende kommunikasjonsdirektør Bård Bjerkaker i Miljødirektoratet. Han fastslår at Miljødirektoratet skal bli den viktigste premissleverandøren for miljøpolitikken i Norge, en tydelig og synlig autoritet på området.

Miljødirektoratet inkluderer tidligere Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) og Direktoratet for naturforvaltning (DN). Bakgrunnen for sammenslåingen til et felles direktorat er Regjeringens ønske om en mer helhetlig miljøpolitikk og et direktorat med tydeligere autoritet i miljøspørsmål.

Stram tidsplan

Konsulent Jon Haukaas i Brandlab forteller om en spennende, men også krevende prosess:

– Profilen ble utviklet og implementert på rekordtid, parallelt med en omfattende omstillings- og sammenslåingsprosess. Alle beslutninger måtte tas og forankres i begge organisasjoner, og strategiske valg, som normalt ville ligget til grunn for identitetsarbeidet, måtte tas underveis.

Både Brandlab og oppdragsgiver er imidlertid stolte over resultatet som ble presentert under lanseringen.

– Den visuelle profilen har fått et stramt uttrykk som underbygger direktoratets autoritet. Logoen er enkel og solid, med en stilisert M som symbol. Profilfargen er en kombinasjon av de klassiske miljøfargene blått og grønt, en sjøgrønn farge som uttrykker autoritet og modernisme, forklarer Haukaas.

Brandlab har også bistått Miljødirektoratet med utvikling av bildestil, nettsider og bloggsider, presentasjoner og foto- og illustrasjonsbank samt en omfattende implementering av profilen på ulike flater. I tillegg lagde byråets Motion-avdeling filmer til de eksterne og interne lanseringsarrangementene.

Involverte byråer

Brandlab