Synnøve treffer unge med animasjon

Med mindre budsjetter enn sine konkurrenter måtte Synnøve Finden tenke smartere for oppnå like mye oppmerksomhet. Med en gjennomarbeidet visuell identitet, smart mediaplassering og animasjon klarte de det.

90430f14 5390 4e3a 87f9 1be7d7bbb90c

I 2019 fornyet Synnøve Finden sin visuelle profil. De ønsket tydelig å stå ut fra konkurrentene ved å la Synnøve, i form av en person, være en fremtredene del av designet, både i kommunikasjon og på pakningene. Hun skulle fremstå tøff og moderne i et enkelt og distinkt design, som henvender seg til målgruppen 20-40 år. Den nye visuelle profilen ble laget av Grid Design og vant pris i den internasjonale anerkjente D&AD Awards.

Synnøve Finden tok rundt årsskifte med seg sin nye visuelle profil og banket på døren til Qvisten Animation for gi liv til Synnøve.

– Som det ledende animasjonsstudioet i Norge var vi sikker på at Qvisten ville få frem den personlighet Synnøve trenger for å stå ut i et støyende medielandskap. Vi trengte reklame som folk ønsket å se, og ikke minst huske med færre eksponeringer enn våre konkurrentene. Til det er animasjon et godt verktøy, sier senior marketing manager Mikkel Haugstveit i Scandza, som eier Synnøve Finden.

Qvisten, med sin lange erfaring fra prisbelønte animasjonsfilmer, laget flere korte filmer som var skreddersydd som for sosiale medier og online video. Synnøve testet disse sammen med mediabyrårene Carat og S360 for å se om man skulle legge produktet først eller til slutt i filmene. De landet på å legge det slutt da det viste seg at rundt 90% så hele filmene uten å skippe.

– Hovedgrunnen til å folk ser filmene helt ut, er nok fordi den skiller seg såpass mye ut i feeden til folk. Når det kommer en animert film ønsker folk å se hva skjer, og med en så tydlig branding med farger og strek som Synnøve har, så husker man avsender, sier kommersiell leder i Qvisten, Arnt Christian Scheele.

– Gang på gang ser vi at vi kan holde lengre på brukeren når vi lager karakterbasert historier. Jeg vil påstå at hvis man ønsker å formidle lengre historier med følelser, så er animasjon det beste grepet. Folk vil huske det de har sett bedre, forsetter Scheele.

Storytelling ble også brukt i mediekjøp kan Activation Lead i Carat, Cecilie B. B. Haugli fortelle.

– For å oppnå høy oppmerksomhet har vi vært nødt til å tenke smart og det har vært en god strategi å binde sammen videoen i story, selv om de eksponerer forskjellige produkter. Det har gitt oss god pris på retargeting.

I følge Mikkel Haugstveit er ikke bare økt oppmerksomhet Synnøve har oppnådd, det har også blitt slag på kassa. De første 12 ukene i år, økte Synnøve salget av faste hvite oster med hele 13 %, og i følge brandtrackeren til Norstat øke consideration med med 18 %. Det er impoerende med de forholdsvis lave budjsettene vi har til markedføring.

– Vi hadde et mål om å øke den mentale tilgjengeligheten Synnøve skulle ha hos målgruppen 20-40 år, og vi vet at vi rett og slett må få mer ut av visningene vi oppnår. Derfor har det vært viktig med form, farge og budskap som øker reklamegjenkjennelsen. Synnøves kommunikasjon har gått mer inn i kjernen rundt merkevarelementene som vi igjen har fått puttet inn i en god kanalmiks, sier Martin Westbye, strategisk rådgiver i s360.