«Verken billigst eller raskest»
Det er ikke lenger siden enn desember i fjor at Go-Ahead Nordic begynte å drifte Sørlandsbanen. Etter en knalltøff, men også vellykket oppstart der fokus har vært drift, var det nå på tide å kommunisere bredere enn bare rutetider og kundeservice. I bagasjen har det britiske togselskapet både stolthet, lang erfaring og moderne togdrift. I tillegg var det naturlig å løfte frem det grønne reisealternativet.
– Planen var å være på i mars, men før vi rakk å si Neslandsvatn kom pandemien – og fokus gikk naturlig nok over på smittevern, forteller Johanna Nordberg-Aas, kundeansvarlig i HyperRedink.
Folk skal fortsatt ut på tur
Det har blitt færre helgeturer og ukependling enn normalt. Likevel er mange av oss fortsatt nødt til å komme oss fra A til B.
– Tog må tidvis tåle mye pepper og negativ kritikk knyttet til forsinkelser, buss for tog og feil på linjen, sier Nordberg-Aas. – Og som forbruker har du gjerne flere reisealternativ. Go-Ahead leverer et alternativ som utvikler seg i takt med hverdagen vår, som alt annet. Men én ting er de spesielt stolte av å ha med på reisene sine: At toget er miljøvennlig, i motsetning til buss og bil. Derfor ble hovedbudskapet «Takk for at du tenker miljø, og takk for at du tenker tog». Vi skjønner at kundene noen ganger må velge andre løsninger, men vi vil utfordre og oppfordre til å vurdere tog når du skal ut og reise.
– Budskapet i denne kampanjen skulle rettes mot holdningene, men også bekymringene folk flest har til tog. Vi ville ta kundene på alvor, og møte dem på en ærlig og transparent måte. Vi har derfor valgt å ikke dekke over, men heller snakke høyt om det faktum at tog ikke alltid er det optimale alternativet. Det er likevel det beste, sett i en større sammenheng. Og apropos ærlig og transparent, vi valgte å ty til stemmer og aktører som vi vet mener alvor, de som skal leve med konsekvensene av at du og jeg velger mindre klimavennlig transport, sier Kristin Selfors, kreativ leder i HyperRedink.
Neste stasjon er fremtiden
For budskapet formidles av unge oppriktige tog- og miljøentusiaster langs Sørtoget. Autentisiteten har vært viktig på denne reisen. Ungdommene som ble valgt til å uttale seg har rett dialekt, på rett sted. Selv musikken er erkelokal. Den er nemlig produsert av en av de unge lovende aktørene i filmen.
Kampanjen som kun går i digitale kanaler skal ha lokalt fokus på alle som bor langs Sørlandsbanen, og som er potensielle brukere av Sørtoget. I tillegg til en film i versjoner som er tilpasset premissene for hver kanal, er det produsert artikler med samme tematikk. Kampanjen følger også opp alle som har vist interesse med mer taktiske budskap for grønnere reise.
Takk for at du tenker (og leser) tog!
Involverte byråer
Henriette Røseth
Prosjektleder
Lise Eide
Redaktør og innholdsrådgiver
Simen Øvereng
Regissør
Alexander Olsson
Postprodusent
Per Gunnar Fordal
Filmfotograf
Martin Hagen
B-foto
Håkon Solsvik
Lyd
Magne Hage
VFX
Sagveien Resort Lyd
Cannibal Casting Casting
Andre involverte
Anette Brattlie
Ansvarlig hos kunde