Teater i ny drakt

Det er en spennende kobling mellom analog foto og teaterkunst. Slik jobbet Reklamekollektivet frem den nye identiteten for Den Nationale Scene.

KF DNS 01
KF DNS 02
KF DNS 03
KF DNS 04
KF DNS 05
KF DNS 06
KF DNS 07
KF DNS 08
KF DNS 09

Den Nationale Scene (DNS) i Bergen er et av Norges eldste teater og et av tre nasjonale teater i Norge. De visuelle utrykkene var tidligere preget av illustrasjoner og en støttemerkearkitektur for hver enkel forestilling. For å styrke merkevaren utfordret vi dem til å samle alt under én felles merkevare - i ny drakt.

Forestillingene består først og fremst av mennesker; skuespillere som puster liv i en historie og tar med publikum ut fra scenen og med på en reise. For å koble magien som skjer på scenen til noe salgbart utfordret vi DNS til å ta fokus vekk fra illustrasjon og tilbake til en verden hvor historiefortelling er på sitt beste; ekte fotografi skutt med analog film.

Historien i et nytt perspektiv

Vi tok handlingen ut fra scenen og satt stykket i en virkelig kontekst. Gjenkjennelig og nært, med et hint av surrealisme eller humor – alt ettersom hva som passet stykket. Dette gav oss frihet til å utforske ytterligere lag av handlingen og skape et eget univers for forestillingen. Teater i en moderne drakt.

Med dette gikk vi «all in» for å rendyrke fotokunsten på mest mulig ærlig måte. Alle foto er fremkalt og scannet manuelt av fotografen for å sørge for et autentisk utrykk.

Det er en spennende kobling mellom analog foto og teater. Teater er en unik opplevelse mellom publikum og skuespillere; det som skjer på scenen er der og da – man kan aldri gjenskape det øyeblikket. Bildene som ble brukt er foreviget i øyeblikket mellom fotograf og skuespiller – der og da.

Involverte byråer

Apriil profilbilde

Apriil Reklame

Andre involverte

L

Linn Heidi Stokkedal

Foto