Teater i ny drakt
Det er en spennende kobling mellom analog foto og teaterkunst. Slik jobbet Reklamekollektivet frem den nye identiteten for Den Nationale Scene.
Aktuelt byrå
Apriil Reklame
Den Nationale Scene (DNS) i Bergen er et av Norges eldste teater og et av tre nasjonale teater i Norge. De visuelle utrykkene var tidligere preget av illustrasjoner og en støttemerkearkitektur for hver enkel forestilling. For å styrke merkevaren utfordret vi dem til å samle alt under én felles merkevare - i ny drakt.
Forestillingene består først og fremst av mennesker; skuespillere som puster liv i en historie og tar med publikum ut fra scenen og med på en reise. For å koble magien som skjer på scenen til noe salgbart utfordret vi DNS til å ta fokus vekk fra illustrasjon og tilbake til en verden hvor historiefortelling er på sitt beste; ekte fotografi skutt med analog film.
Historien i et nytt perspektiv
Vi tok handlingen ut fra scenen og satt stykket i en virkelig kontekst. Gjenkjennelig og nært, med et hint av surrealisme eller humor – alt ettersom hva som passet stykket. Dette gav oss frihet til å utforske ytterligere lag av handlingen og skape et eget univers for forestillingen. Teater i en moderne drakt.
Med dette gikk vi «all in» for å rendyrke fotokunsten på mest mulig ærlig måte. Alle foto er fremkalt og scannet manuelt av fotografen for å sørge for et autentisk utrykk.
Det er en spennende kobling mellom analog foto og teater. Teater er en unik opplevelse mellom publikum og skuespillere; det som skjer på scenen er der og da – man kan aldri gjenskape det øyeblikket. Bildene som ble brukt er foreviget i øyeblikket mellom fotograf og skuespiller – der og da.
Involverte byråer
Apriil Reklame
Andre involverte
Linn Heidi Stokkedal
Foto
Robin Frøderberg
Film