Tempel for jobb. Mekka for mat.

I St. Olavs gate i Stavanger ligger Katedralen – et 6000 m² stort 80-talls bygg som frem mot 2024 skal revitaliseres og fylles med kontorer og 6 spisesteder. Hvordan kunne vi skille oss ut og skape oppmerksomhet rundt et eiendomsprosjekt som befinner seg i startgropen?

Katedralen Identitet 01

Med full kreativ frihet som utgangspunkt utviklet Fasett sammen med Westco EIendom logo, visuell identitet, kommunikasjonskonsept og lanseringskampanje for eiendomsprosjektet.

Det ble tidlig klart at kommunikasjonen måtte speile ambisjonsnivået og visjonen for prosjektet, og med en payoff inspirert av navnet ble standarden satt. Katedralen skal være stedet for å dyrke jobb, men også et sted for gode matopplevelser.

Målet: selge en forestilling om et framtidig kontor

– Vi bestemte oss for å ta utgangspunkt i navnet Katedralen og alt den skal romme av mennesker, mat og møter. Resultatet ble en fleksibel identitet tuftet på byggets ikoniske blåfarge og katedral-lignende arkitektur. Identiteten speiler fleksibiliteten og mulighetene som åpner seg for alle typer leietakere og reflekterer merkeløftet «Tempel for jobb. Mekka for mat», sier Bernt Kommedal, ansvarlig grafisk designer for Katedralen

Katedralen Identitet 02
Katedralen Identitet 03
Katedralen Identitet 04
Katedralen Identitet 05
Katedralen Identitet 06
Katedralen Identitet 07
Katedralen Identitet 08
Katedralen Identitet 09
Katedralen Identitet 10

Første gang i Norge?

– Identiteten skapte en ramme som måtte fylles av et mangfold av hva disse nye kontorlokalene kunne brukes til. Så i tillegg til å la Børge Myrnes og Racecar til å illustrere og animere våre tanker om hva Katedralen kunne bli, brukte vi kunstig intelligens via Midjorney til å «fantasere» frem svar på briefer som «renessansemaleri av en kontorarbeider foran en pc i en katedral som er akkurat ferdig med ramen-lunsjen sin og drikker sin kaffe latte». Det var mye fint som kom ut av det!

Kanskje det er første gang kunstig intelligens/AI ble brukt i en identitets- eller reklamejobb i Norge?

Presentasjonsfilm

I forbindelse med lanseringskampanjen utviklet Fasett ellers nettsider, fasadekommunikasjon og kampanjer i sosiale medier.

Animasjonene er utviklet i godt samarbeid med Racecar og Børge Myrnes.

Denne jobben tok også med seg mye heder og ære i Sterk Reklame 2022, bla gull i kategorien «Grafisk design, identitet».

Andre involverte

B

Børge Myrnes

Animasjon / illustrasjon