The Lab Series

Det norske snusmarkedet har på rekordtid utviklet seg til et modent marked dominert av etablerte merkevarer. Swedish Match har en hovedvekt blant de etablerte snusere men opplevde et behov for å ta en større andel av de nye, yngre forbrukerne av snus. Research gav oss innsikt om at denne målgruppen ikke snusere ikke føler tilhørighet til vanlige snusere og helst ikke ønsket å bli assosiert med "snusere". Målsetningen var å etablere en opplevd merkevare i et marked som utpreger seg med et etablert kategorispråk og tradisjonelle merkevarer, med et produkt for den nye forbrukeren som ikke ønsker å assosiere seg de etablerte snus-merkene i markedet. Et anti-brand. Det nyskapende ved denne løsningen er produktseriens visuelle identitet, som fremstår som sterkt differensierende fra kategorispråket. Identiteten på produktserien er bygget opp fra et "non-brand" prinsipp, -uten tradisjonelle identitets elementer som en logo eller et samlende modermerke. Seriens visuelle identitet er utelukkende bygget på et funksjonelt rammeverk med store siffere, tilfeldig sammensatt uten en naturlig rekkefølge. Resultatet er at produktserien har blitt Swedish Match sin nest største serie i Norge.

24067 72916 original
24068 f522d original
24069 e3fb3 original
24070 80926 original