The Trash Collection 2021

I sin nye kampanje har IKEA valgt å vise produktene sine på en brutal og ærlig måte. The Trash Collection 2021 er en serie med møbler som har blitt kastet, men som med enkle grep har fått nytt liv på IKEA.

00 Forsidebilde
01 MALM
02 BILLY
03 GLADOM
04 ASKVOLL
05 BESTÅ
06 VASTERON
07 FRANKLIN
08 VEJMON
Hovedfilm

Hvert år kastes det 3 millioner møbler bare i Norge. Mange av dem er fra IKEA. Dette har møbelkjeden valgt å snakke om i sin nye kampanje, der IKEA-møbler har blitt funnet og dokumentert på dynga, i skogholt og forlatt på gata.

– Mange av møblene som kastes hvert år hadde ikke trengt å havne på dynga. Altfor ofte er møblene helt fine eller kanskje de bare mangler noen små reservedeler. For å vise hvor lite som skal til, har vi derfor samlet inn noen av dem og gitt de en ny sjanse på IKEA, forteller Tobias Lien som er Markedskommunikasjonssjef i IKEA. Han håper den ærlige tilnærmingen til kampanjen vil føre til at de står desto mer ut med budskapet om å sammen kaste mindre.

Gratis reservedeler og «IKEA kjøper tilbake»

En viktig del av kampanjen er å bruke The Trash Collection 2021 til å fortelle om konkrete tiltak IKEA gjør for å hjelpe kundene å kaste mindre. I flere av uttakene fokuseres det spesielt på to nye tjenester; det at IKEA nå kjøper tilbake møbler du ikke trenger lenger, og det at du kan bestille reservedeler gratis på nett og få de levert hjem i postkassa.

– En viktig del av vårt ansvar er å lansere nye tjenester som hjelper kundene våre å kaste mindre, sier Markedssjef i IKEA Frode Skage Ullebust.

– Jeg må tilstå at det gjør litt vondt å se møblene våre presentert på denne måten, men samtidig synes jeg det har blitt en veldig ærlig og vakker måte å få folk til å reflektere på. Det ser vi også på responsen fra folk der ute, hvor mange synes det tøft og riktig av oss å gjøre dette, fortsetter han.

Gjenbruksbutikker
Reservedeler
01 Landingsside
02 Landingsside
03 Landingsside

En annerledes produksjon

TRY reklamebyrå står bak kampanjen, som er produsert av nyoppstartede Aparent med Kavar Singh og Niels Windfeldt på regi, hvor sistnevnte også har vært stillsfotograf. Produksjonen krevde en veldig dokumentarisk tilnærming, som innebar at møblene ble dokumentert fortløpende på både film og foto.

– Det skal litt til å stå ut når man skal snakke om bærekraft. Derfor syns vi det er modig av IKEA å faktisk vise møbler som er kastet, og så heller bruke møblene til å snakke om hvordan man sammen kan kaste mindre. Vi må si dette er en kampanje vi er spesielt stolte av å ha gjort sammen med IKEA og Aparent, forteller det kreative teamet Caroline Riis og Eirik Sørensen fra TRY.

Kampanjen er allerede lansert på TV og i digitale flater, men i tiden fremover vil The Trash Collection 2021 også vises frem i aviser, interiør- og livsstilsmagasiner, sosiale medier og på IKEA. Kolleksjonen stilles nå ut i alle landets Gjenbruksbutikker, og vil komme for salg i løpet av sommeren. Du kan også lese mer om prosjektet og hvert av møblene på IKEA.no.

Involverte byråer

94843 6cd2b original
TRY
T

Trond Sandø

Konsulent

D

Dennis Magnus-Andresen 

Designer

T

Tommy Lybekk

Designer

M

Marthe Solli

Designer

C

Cecilie Helsvig

Rådgiver

E

Erik Teigland

Digital produsent

Aparent Filmproduksjon
N

Niels Windfeldt

Regissør

O

Oskar Dalsbakken

DP

L

Laura Ugolini

FAD

E

Espen Saur

BTS photography og produksjon

L

Levi Gawron

Gaffer

A

Alexei Mokel

Props og produksjon

K

Karoline Austring

Kostyme

I

Isabella Mork

Kostyme

H

Hannah Foldøy

Casting

H

Henrik Pedersen

Edit

S

Sindre Hammersbøen

Online

J

Joakim Rissveds

Grade

Apollo Music Music Supervision
T

Thore Garberg

Music Supervisior

J

Joe Tex, «Hold What You’ve Got»

Musikk

Andre involverte

F

Frode Ullebust

Markedssjef IKEA

K

Kristin Berge Jahr

Marketing Communication Specialist IKEA