Tiden går, kundeutbytte består

Gjensidige har lang tradisjon med å dele overskuddet med kundene. Årets kampanje utforsker konseptet rundt deling gjennom en unik og underholdende film med velkjent melodi.

Gjensidige

Lange tradisjoner for å gi tilbake

Som selskap har Gjensidige lang tradisjon for å dele i form av samfunnsnyttige formål og skadeforebyggende tiltak – helt tilbake til etableringen av selskapet på 1800-tallet. Selskapet deler fremdeles, og i senere år har Gjensidige også valgt å dele overskuddet direkte med kundene i form av kundeutbytte.

Om det blir kundeutbytte i år vet man ikke før beslutningen tas av Gjensidige-stiftelsen i mai i år, men sannsynligheten for deling av overskudd er stor. Gjensidige har delt aksjeutbyttet sitt med skadeforsikringskundene hvert år siden 2010, og i år kan bli det 15. året.

– Kundeutbytte er en unik fordel som kundene våre får. Vi vet at kundeutbytte fungerer både for å tiltrekke nye kunder, men også som et element i å motivere eksisterende kunder til å bli hos oss lenger, sier Gro Grotle, markedssjef i Gjensidige.

En hårete film med kjente rytmer

I årets kampanje for kundeutbytte utforskes et lite tankeeksperiment: Hva om alt kunne deles? Filmen viser en herremann med sjenerøs hårmanke, som velvillig deler sin frodige hårprakt med alle han møter.

– Hvordan kundeutbytte fungerer kan forklares detaljert og komplisert, men også veldig enkelt. Det handler om deling. Hvis man har overskudd av noe, kan man dele det. Så ideen er å vise deling av noe som vanligvis ikke kan deles på en underholdende måte, sier Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgeberg-Hansen, det kreative teamet bak kampanjen.

Filmen er krydret med velkjente toner fra «Son of a preacher man» av Dusty Springfield. Den tidløse hitten fra 1968, er like fengende i dag som den gang, og setter direkte den riktige stemningen.

– Regissør Trond Fausa brukte bevisst denne låten under innspillingen for å inspirere og gi skuespillerne en ektefølt selvtillit over å ha fått ny hårmanke. Da filmen var ferdig var det ingen tvil – melodien passet så godt at den måtte bare bli med videre, sier Heidi Grundeland Maxwell, fagsjef i Gjensidige

Kampanjen vil være synlig på tvers av eksterne og egne kanaler gjennom året - både på TV, radio, utendørs og i alle digitale formater.