TRY Design bak den nye identiteten til Kredinor
Kredinor og Modhi har slått seg sammen og tar rollen som inkassobransjens endringsagent.
Aktuelt byrå
TRY Design
I omdømmeundersøkelser er inkassobransjen helt nederst på listene og de fleste skvetter når de får et brev fra et inkassobyrå. Som markedsleder har Kredinor likevel bestemt seg for at 2023 er rett tidspunkt for å ta fatt i en tabubelagt bransje, strekke ut en hjelpende hånd og gjøre det lettere for folk og bedrifter å ha orden i sin økonomi.
– Da TRY kom inn i prosessen hadde vi lagt strategien vår. De stilte likevel så gode spørsmål at vi tok en liten ekstrarunde for å tydeliggjøre vår posisjon og vår personlighet. En bedre historiefortelling, færre setninger og en tydeligere retning ble resultatet etter noen interne runder. Det gav oss en mye bedre plattform for å utvikle den visuelle identiteten. Nå kunne vi konsentrere oss om hva som var riktig for selskapet i stedet for å støtte oss på personlige visuelle preferanser i ledergruppa, sier Charlotte Surén, Chief Strategy Officer i Kredinor.
Skal nå frem til både venstre og høyre hjernehalvdel
– Designsystemet tar utgangspunkt i ett helt nytt symbol som opptrer som en katalysator for resten av identiteten. Symbolets formspråk har blitt videreutviklet til et gjenkjennelig, dynamisk element, som gjennomsyrer hele identiteten, sier Sindre Annweiler i TRY Design.
– Bedriften som tidligere kanskje har blitt oppfattet som litt nifs, skal bli både tilgjengelig og imøtekommende. Målet for den nye identiteten var å støtte dette, både visuelt og kommunikativt, slik at hele brukeropplevelsen ble transformert. De som tar kontakt med Kredinor skal oppleve mindre stress og uro, men heller få en følelse av lettelse og egen mestring. Gjennom det nye visuelle språket kan vi nå frem til både venstre og høyre hjernehalvdel, fortsetter han.
Den nye identiteten så dagens lys den 16. januar samtidig som den nye nettsiden ble lansert.
– Vi er veldig fornøyd med resultatet og har fått en verktøykasse som både spiller på strategien, er tilpasset digitale flater og har en volumknapp som kan skrus opp og ned, sier sier Lars Kåre Helsem, Brand og Marketing Manager i Kredinor.
– Det var stor jubel da den ble lansert for 600 ansatte i slutten av desember, og nå gleder vi oss til å ta fatt på vår nye reise, avslutter han.
Andre involverte
Charlotte Surén
Chief Strategy Officer Kredinor
Lars Kåre Helsem
Brand-og marketing manager Kredinor