Try Design bak navn og identitet for Innom

Dagligvarer, bakeri, sunne ferdigretter og snacks – Norge har fått en helt ny type nabolagsbutikk!

Innom er et nytt butikk-konsept som rommer det beste fra både dagligvare, kiosk og bakeri. Innom har et tydelig slektskap til mormerket REMA 1000, men er en solid remiks av ny og eksisterende butikkjede. Innom rendyrker Rema’s velkjente filosofi: «Det enkle er ofte det beste».

Reitan Retail hadde likevel en annen strategi for den nye nabolagsbutikken; et tilpasset vareutvalg til lokale behov og kjøpe-mønster i hvert nabolag Innom åpner i.

– På Løkka er kundene blant annet veldig opptatt av kald drikke og vegetarprodukter. Derfor prioriterer vi et godt sortiment øl og kald drikke, en innbydende frukt og grønt-avdeling og vegetariske, veganske og økologiske produkter. Produkter som bare blir stående i hylla, er det ingen vits i å fortsette med. Det er uinteressant for kundene og fører til matsvinn og negativt miljøavtrykk. Vi skal drive ansvarlig og bærekraftig, sier Havva Kara som er butikksjef for Innom.

1
4
6
7

Try design og Reitan jobbet sammen med strategi, navn, identitet og implementering på prosjektet med pilotbutikken som åpnet dørene på Grünerløkka 5. mai i år.

Navnet «Innom», og all kommunikasjon rundt og i butikken er i tråd med strategien om å være effektivt innom et sted på din vei, men også for å «dra innom for en smak av Løkka». I kommunikasjonen ligger fokuset på å kommunisere at det ikke alltid trenger å bli dyrere, selv om du handler på impuls. Identiteten er basert på formspråket hentet fra Rema 1000, men remikset til en yngre, boldere og mer leken identitet som skal treffe en bredere målgruppe, også de unge.

– Det var viktig for oss å ha en klar link til Rema 1000, både på grunn av merkevarekjennskap, men også for å kommunisere at butikken har akkurat samme lave priser som før – selv om det er i et nytt konsept og under en ny merkevare. Hos Innom har du også de samme kundefordelene gjennom Æ, presiserer Kara.

Det har vært en spennende prosess med å skape et engasjerende og nytenkende konsept i en kategori som er ganske tro til sin tradisjon. Ved å bruke et jordnært språk og illustrerte karakterer som «veileder» deg gjennom butikken, bygger vi en identitet som gjør at folk stopper opp og legger merke til det. Et frisk pust i hverdagen.

8
9
10
11
12

Det har også vært en omfattende implementeringsjobb med alt fra spesialbygde benker, uniform-kolleksjon, interiør og handleposer.

– Morsomt å få sette et brand til livs i alle flater, til og med tobakksautomaten, ler Håvard og Sunniva, designerne og konseptutviklerne bak Innom.

Innom er et resultat av godt samarbeid på tvers av avdelinger innad i Try-huset, Reitan Retail, interiørarkitekter, samarbeidspartnere og entreprenører.

Andre involverte

P

Pernille Münster

Fotograf

H

Havva Kara

Ansvarlig i Reitan Retail

I

Inger Sethov

Ansvarlig i Reitan Retail