TRY Design bak visuell identitet 
for Vipps MobilePay

Norske Vipps og danske MobilePay har slått seg sammen for å gjøre det veldig, veldig enkelt å betale på tvers av landegrenser.

Én nordisk lommebok for alle

Vipps og MobilePay har endret måten folk i Norden sender og mottar penger på. Med mer enn 11 millioner brukere til sammen, er nesten alle direkte transaksjoner mellom mennesker i Danmark, Norge og Finland muliggjort gjennom deres betalingsløsninger. Nå har de slått seg sammen for å lage én nordisk lommebok.

04

En ny felles reise for to knallsterke merkevarer

Både Vipps og MobilePay ble i år kåret til den best likte merkevaren i henholdsvis Norge og Danmark. Både Vipps og MobilePay vil fortsatt beholde de to sterke produktmerkene i sine respektive markeder, men er nå ett selskap.

– De som vil oppleve den største endringen er de ansatte. Når to selskaper fusjonerer, blir det flere kloke hoder til å utvikle den mest komplette mobile lommeboken i Europa, sier Lars Istre, Leder for Vipps marked og merkevare, i Vipps MobilePay.

Felles visuell identitet

Utfordringen gitt til TRY ble å skape én felles visuell identitet for det nye selskapet som kunne forene Vipps og MobilePay. Løsningen ble å rendyrke de to mest distinkte merkeelementene fra hver av de to merkevarene. MobilePay sitt ark og den runde formen fra Vipps sitt visuelle språk.

– Med formene ble også hovedfargen for begge merkevarene videreført. Fargene kan brukes lyse for å oppleves vennlige eller mørke for å fremstå mer tech orientert. Ved å jobbe ut i fra konseptet om å bruke de to elementene som byggeklosser for merkevaren har vi fått definert layout, bevegelse og balansegangen mellom de to fusjonerte selskapene visuelt, sier Ragnhild Schei, Design- og merkevarerådgiver i TRY Design.

06 X
07
08 X

Den lekne og jordnære personligheten er videreført og blir ekstra synlig i motion. Designet er holdt enkelt, og med et glimt i øyet for å underbygge visjonen til det nye selskapet - Making life very, very easy.

– Det er alltid spennende når to selskaper fusjonerer og man jobber i team med begge organisasjoner før fusjonen offentliggjøres, fortsetter Ragnhild. Da er det ekstra hyggelig å få så positiv feedback som vi har fått fra gjengen i Vipps MobilePay.

Leveranser i prosjektet

  • Fusjons-identitet / Corporate identity
  • Konsept og visuelle verktøy
  • Eksempler på bruk
  • Lanseringsfilm
  • Designmanual
  • Prinsipper for bruk av de ulike merkevarene (Corporate vs. product brands)