TRY Design lager trippy smaksreise for Tunco

Tuncos nye visuelle identitet gjennomsyrer alt fra lokalene og menyene til nettsiden og bestillingssystemene. Det er TRY Design som har redesignet hele merkevaren til restaurantkjeden.

TUNCO 01 Header

– Siden 2015 har Tunco servert asiatisk-inspirerte nudelretter til kresne Oslofolk. For oss er det viktig at maten skal være bærekraftig, laget av gode råvarer og med integritet. Tunco har fine cuisine-kvalitet, til street food-priser, sier markedssjef André Evju.

Total overhaling

Han forteller at restaurantene har opparbeidet seg en bevisst og engasjert fanskare. Samtidig hadde spisestedene utfordringer med å utvide markedet. Restaurantene hadde en anonym identitet som hverken spilte på lag med maten eller fanget interessen til forbipasserende og nye målgrupper.

– Da pandemien kom stengte næringen vår dørene. Vi benyttet muligheten til å redesigne Tuncos identitet, nettside, lokaler og utvikle nye oppskrifter. Identiteten skulle ha wow-faktor og være en oversettelse av Tuncos unike smaksunivers. For Tunco er bærekraft og etikk selvsagt, og vi ønsket å skille oss tydelig fra andre øko-aktører, sier Evju.

TUNCO 02
TUNCO 03
TUNCO 04
TUNCO 05
TUNCO 06
TUNCO 07 Bowls
TUNCO 08

TRY Design fikk oppdraget med å redesigne hele restaurantkonseptet. Designerne Andreas Bjørkeng Sogn og Bendik Høibraaten ledet det strategiske og kreative arbeidet som munnet ut i konseptet Smaksreisen – Trippy Cuisine.

– Identiteten spiller på koblingen mellom mat og sanseinntrykk. Den er en oversettelse av måten et måltid eller nye smaker kan skape fysiske opplevelser, ta deg med på en reise, vekke minner eller utvide sanseapparatet, sier Høibraaten.

Fargerikt og drømmende

Ifølge ham er de karakteristiske illustrasjonene tolkninger av teksturer, ingredienser og smakskombinasjoner. De benyttes både som vindusfoliering, veggmalerier og på de ansattes bekledning - men også for å skape tydelig gjenkjennelse, variasjon, bevegelse og lekenhet på tvers av fysiske, trykte og digitale flater.

– Restaurantene gir assosiasjoner til Asia, street food og urban kultur, men uten å være knyttet til en konkret destinasjon eller opprinnelse. Det fargerike, drømmende interiøret spiller på lag med matrettene. De er laget for å vekke oppmerksomheten til forbipasserende, skille seg tydelig fra konkurrentene og gjøre restaurantene til destinasjon som kan bli en en snakkis – og ikke bare pga. maten.

TUNCO 10

Evju forteller at redesignet har blitt lagt merke til.

– Det har vært tøffe tider med lockdown, delvis gjenåpning og så stengte dører igjen. Et lite plaster på såret er det at vi får stadig skryt av gjester og kjente om hvor kult det har blitt. Nå spiller design og mat virkelig på lag, og vi er utrolig stolte av det TRY Design har skapt sammen med oss.

Andre involverte

T

Tommy Andresen

Fotograf

M

Mette Mortensen

Matstylist

A

André Evju

Ansvarlig hos kunde