TRY og Tangrystan med ny film og nytt konsept for Barnekreftforeningen

Alle kunder og alle jobber er viktige. Likevel er det noen prosjekter som får en helt spesiell plass i hjertet til alle som jobber på det. Barnekreftforeningen er et sånt prosjekt. En liten, men viktig aktør som hjelper barn og familier rammet av kreft. Men kanskje enda viktigere: De samler inn penger til forskning på barnekreft.

Selv om alle vet at barn også rammes av kreft, er det svært få som vet at de trenger helt egne behandlinger.

– Barn er i vekst, og bivirkninger fra cellegift og strålebehandling kan ha negativ innvirkning på kroppens utvikling. Vi forsker derfor på å finne behandlinger som er så effektive som mulig, men som ikke er så harde at barna får livslange senskader. I det nye konseptet prøver vi å belyse akkurat det, at barn ikke kan behandles som voksne, sier daglig leder Trine Nicolaysen i Barnekreftforeningen.

September er barnekreftmåneden og vi håper at denne kampanjen gjør flere oppmerksomme på problematikken.

– Da vi fikk vite at barn ikke tåler «vanlig» kreftbehandling, rett og slett fordi kroppene deres ikke er ferdig utviklet, så føler man seg jo litt dum. Det sier seg jo selv liksom. Men når vi fortalte det til andre så fikk vi akkurat samme reaksjonen. Ingen var klar over det, men alle tenkte at de burde visst det. Så målet og ideen ble ganske enkel: Å få hele Norge til å reagere på samme måte. Og så donere penger så klart, sier kreatør Kenneth Lamond.

Gjennom prosjektet har alle vist en velvilje for saken og en dugnadsånd som er helt unik. Med på laget har vi vært så heldige å få med Ida og Andreas i Tangrystan, skuespiller Sara Khorami, Ary har bidratt med fantastisk musikk sammen med Ohlogy, og ikke minst stjerna Lars Nordraak som bergtok oss fra første stund. Men alle bidro på sin måte.

– Til filminnspillingen spurte vi en statist om han kunne barbere bort håret, som er ganske mye å be om for en statistrolle i en reklamefilm. Ikke bare fjernet han håret uten å blunke, han ga også bort hele statisthonoraret sitt til Barnekreftforeningen. Det er sånt man får tårer i øyekroken av å bare høre om, og minner oss på hvor viktig denne saken er, sier kreatør Even Moseng.