Uniform lager minnemynter

En kvinnelig skihopper stikker av med seieren på minnemynten fra Ski-VM 2011.

16240 9e4e9 original
16241 96d3b original

I konkurranse med fem andre kunstnere og designbyråer, med til sammen 29 innsendte bidrag, vant Uniform Strategisk Design konkurransen om å designe to minnemynter for Norges Bank. Den ene mynten utgis i forbindelse med at Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) fyller 150 år. Den andre utgis i forbindelse med Ski-VM 2011 i Oslo. Begge myntene har en verdi på 200 kr og markere idrettens sentrale rolle og betydning i Norge.

Utdrag fra juryens bedømmelse: « () forslagene får frem både fellesskapet og gleden som preger idretten. Både form- og motivmessig oppfyller forslaget kriteriene som er angitt i konkurransegrunnlaget, og det gjenspeiler verdiene som NIF og Ski-VM 2011 legger til grunn for sine markeringer.»

Idéen bak motivene. Grafisk designer Ina Viktoria Kristiansen, som har designet myntene, forteller at myntene har fått et minimalistisk, stilisert og moderne uttrykk.

Motivene er inspirert av femtitallets sportsplakater og nåtidens bruk av stiliserte silhuetter. Lik plassering av elementer, myntenes overflatebehandling (blank/matt) og det stiliserte, enkle formuttrykket knytter myntene sammen. Illustrasjonen på mynten for NIF 150 år er negativ, mens illustrasjonen på mynten for Ski-VM er positiv, sier Kristiansen.

Om mynten laget for Ski-VM: Nordmenn er som kjent født med ski på bena og Morgedal er skisportens vugge. Sportsgrenene er plassert som en frise, inspirert av slik menneskehetens evolusjon ofte blir fremstilt, fra liggende stilling, via stabbing opp på to, til turgåer, og til slutt toppidrettsutøver. Dette gir en følelse av tid og utvikling, samtidig som det viser at skisporten er en viktig del av vår oppvekst og dagligliv. Det er lagt vekt på VM-grenene langrenn og hopp.



Om NIF 150 år:
Mynten viser en bredde av idrettsgrener, både sommer- og vinteridretter. Plasseringen som en frise gir de samme assosiasjonene til menneskehetens evolusjon som på mynten til Ski-VM. Figurene i frisen overlapper hverandre for å illustrere fellesskap og samhold.

Myntene i mediespilleren er 3D-tegnede fremstillinger av vinnermotivene. Originale versjoner vil kunne ha annen tekstur og matt-/blankhetsfølelse. Det kan bli gjort mindre justeringer i motivene før myntene settes i produksjon.

Involverte byråer

Uniform