Uniform tar på seg grilldressen

Uniform Strategisk Design har utviklet visuell kommunikasjon for Fursetgruppens nye restaurant i Folketeaterpassasjen.

18753 3cae3 original
18754 c9b5f original
18755 f001a original
18756 ff095 original
18757 658f8 original
18758 7276f original
18759 b131d original
18760 6439c original
18761 be745 original
18762 46d64 original

I disse dager åpner Fursetgruppen en ny restaurant i Folketeaterpassasjen. Det er de gamle lokalene til Folk restaurant som nå overtas som Grilleriet. Restauranten skal tilby en helt ny grillopplevelse med matbar, bar, lounge og restaurant. Grilleriet skal være et uformelt sted der du kan ta en drink i baren eller spise deg gjennom en tastingmeny med tilpassede viner.

Uniform Strategisk Design, som har utviklet visuell kommunikasjon for de øvrige Furset-restaurantene, har utviklet navnet og det visuelle konseptet. For å sikre et helhetlig visuelt konsept har Uniform samarbeidet med interiørarkitekt Thomas Ness i Radius design.

Målsettingen er at et besøk på Grilleriet skal fremkalle den samme gode følelsen vi får når vi tenker på vår første grillpølse over bålet eller det herlige grillpartiet med gode venner. Vi har tatt frem visuelle referanser som skal få frem disse assosiasjonen. Samtidig ønsker vi å formidle at dette er noe annet enn en tradisjonell grillrestaurant med t-benstek og bernaise. Her får du oppleve grillet foie gras eller kebab av pattegris, forteller byrået.

Enkelt og lett. Uniform beskriver jobben de har utført slik: Vi har utviklet et enkelt og lett uttrykk, mye bruk av luft og få farger som kontrast til det røffe og «tunge» interiøret. Typografien er ren og moderne og fargepalletten består av to farger; sort og en klar oransje. Oransje symboliserer energi, varme og tempo. Det røffe og uformelle går igjen i valg av papirkvalitet og bruk av håndarbeid (menyen settes sammen for hånd og er veldig enkel å bytte). Det uformelle reflekteres også i menyfolderen som spiller på humor og byr på de ansatte. Det er bilder av dem i grilldresser, det er små historier, illustrasjoner, bilder som formidler smakebiter fra grilling i videste forstand. Illustrasjonene går igjen på trykksaker, bordbrikker, fyrstikkesker, visittkort og så videre. Bildestilen er ærlig, rett på, ujålete, uformelt, ikke polert. Logoen består av et navnetrekk og et symbol av bokstaven G. Symbolet er inspirert av grillen med grillplaten på toppen.

Målsettingen har vært å skape et rent, enkelt og delikat uttrykk for å skape balanse mot det røffe interiøret. Grilleriet skal appellere til en stor målgruppe, både kvinner og menn.

Team hos Uniform Strategisk Design:

Kreativ leder: Camilla Hansteen

Grafisk designer: Thomas Kjellberg

Prosjektleder: Anja Trøften

Rådgiver: Jan-Otto Jacobsen

Involverte byråer

Uniform