Ut på GLAtur

Konkurransen «The Ultimate Roadtrip», som lanserte Mercedes-Benz GLA-modell, endte opp som en tre-episoders serie på DBTV

46543 bb1e7 original

I vår laget vi i Starcom web-tv-serien GLAtur (sammen med DBTV og Field Productions) for Mercedes. Konkurransen fikk 600 bidrag, web-tv-serien hadde 270.000 visninger på DBTV og aktiviteten gjorde at merkevareparametrene endret seg merkbart i positiv retning.

Dette gjorde vi:

I forbindelse med Norges-lanseringen var det viktig for Mercedes-importør Bertel O. Steen AS å sette den nye bilmodellen GLA i rett kontekst gjennom sporty aktiviteter i norsk natur. De lanserte derfor en konkurranse hvor en heldig vinner kunne invitere med seg en venn på en tre dagers tur i GLA – og spille hovedrollene i en web-TV serie på DBTV (Dagbladet).

Starcom står bak konseptideen, som ble videreutviklet av DBTV og produsert av Field Productions. Et tett samarbeid mellom aktørene resulterte i en innovativ satsing som tilfredsstiller de pressetiske retningslinjene, ivaretar MBs verdier og målsetninger for kampanjen og leverer et svært seervennlig produkt.

Bidrar til troverdighet

– GLA lanseres under slagordet Alltid Aktiv. GLAtur-serien bidrar til troverdigheten i budskapet, på en måte vanlig betalt kommunikasjon ikke kunne fått til. Samtidig hjelper den oss å nå en målgruppe som er perfekt match for bilen, men som kanskje ikke har vurdert Mercedes-Benz tidligere», sier Christoffer Nøkleby hos Bertel O. Steen.

Eventyreren og ekstremsportutøveren Espen Fadnes spiller seg selv i rollen som mentor og programleder, og deltakerne får utfordret egne grenser samtidig med at de får et innblikk i hverdagen til en profesjonell frikjører og basehopper. Konkurransens vinner ble trebarnsfar Joachim Wexahl de Lange fra Horten.

Resultat av innholdssatsing

Innspillingen foregikk over fem intense dager i midten av mars, i samarbeid med Field Productions som står bak kinosuksessen «Supervention» og flere andre kjente skifilmer. Opptakene ble satt sammen til en miniserie, som har gått på DBTV gjennom våren og via MBs egne kanaler i sosiale medier.

– Starcom har over lengre tid hatt en sterk satsing på innhold og her ser vi resultater av denne satsingen. Kampanjen er helt i tråd med vår filosofi om å skape gode merkevareopplevelser. Takket være en fremoverlent og modig kunde i Bertel O. Steen AS og en sterk merkevare som Mercedes-Benz, så har denne kampanjen vært en fryd å jobbe med, sier Jon A. Nævestad fra Starcom.


Andre involverte