Vil gi suksess et nytt ansikt

Med «30 under 30» tar Glava, Gyproc og Weber kampen mot de etablerte «talent»-listene og redefinerer hva suksess er. For at flere skal velge yrkesfag må det bli flere forbilder og prestisjen til håndverksfaget må løftes.

30under30

Byggevareaktørene Glava, Gyproc og Weber har gått sammen om å lage en egen «30 under 30»-liste - kun bestående av håndverkere. Bakgrunnen er at de har sett seg lei av at de tradisjonelle leder- og talentlistene, som næringslivsmediene presenterer hvert år, er blottet for håndverkere.

– Med listen «30 under 30» ville vi vise at byggebransjen består av mange unge talenter og ledere på høyde med det beste vi har i norsk næringsliv. Det viste seg tidlig i idéprosessen at bare det å finne profesjonelle bilder av unge håndverkere var en utfordring, så det ble fort tydelig at her måtte vi sette i gang en fotoshoot på lik linje med de anerkjente listemakerne der ute. Gjennom intervjuer og foto med Motion Blur og Henrik Sander bak kamera ville vi gi «suksess» et nytt ansikt, og vise at yrkesfag også er et smart karrierevalg, sier det kreative teamet Fredrik Juul, Hanna Sætre og Bjørnar Flyum Thorsen.

– Skal Norge nå sine klimamål, er vi helt avhengig av byggebransjen. De spiller en avgjørende rolle i utviklingen av det moderne og bærekraftige Norge, og er en sentral del av norsk næringsliv. Når mediene år etter år utelater talenter fra denne næringen så bygger det opp under fordommene mange med yrkesfagbakgrunn allerede opplever, sier markedsdirektør i Glava, Gyproc og Weber, Markus Svenberg.

0624 30 UNDER30 1092
0624 30 UNDER30 0794
0624 30 UNDER30 0542
0624 30 UNDER30 0343

Markus har selv vært på ulike lister over ledertalenter, men da i kraft av sin rolle som markedsdirektør. Han har personlig kjent på kroppen hvordan utdanning innen teknikk og industriell produksjon møtes med fordommer. Med «30 under 30» håper han å løfte frem flere av bransjens talenter, de som ellers havner i skyggen.

MM Book BK D 03

Initiativet som nå settes i gang vil synes både i betalte og sosiale flater, gjennom samarbeid med ulike bransjeaktører og profilerte håndverkere og med opptrykk av den faktiske første «30 under 30»-listen. Listen er ment som en start som skal utvides og jobbes videre med fremover. Ønsket er en årlig kåring der både fagjury og nominasjoner skal gjøre at listen utvikles, og flere forbilder blir løftet frem. For å støtte yrkesfagelevene bidrar aktørene med både stipendordninger, utstyr og faglig ekspertise inn i undervisningen for de som ønsker det.

– Vi har sett at det har blitt gjort mye bra for å løfte frem og gi anerkjennelse til bransjen de siste årene, men vi har fortsatt en vei å gå. Det er viktig at vi får vist frem de som virkelig bygger fremtidens Norge, avslutter konsulent Lene Lyck Fasting i Trigger.

Det er Trigger som står bak konsept og idé, det digitale og redaksjonelle løpet, Amidays er mediebyrået og det er Motion Blur med regissør Henrik Sander som har stått for film og bilder.

Involverte byråer

75568 43544 original
Trigger Oslo
M

Matias Fosso Kristiansen

Innholdsrådgiver

T

Tine Baglo-Otterbeck

Prosjektleder

A

Anna Kvarberg Ekre

PR-rådgiver

M

Martin Grevstad

PR-rådgiver

R

Rachel Lossius Enstad

PR-rådgiver

G

Geir Malmedal

PR-rådgiver

Motion Blur Filmproduksjon
H

Helene Preus

Produksjonsleder

M

Morten Skalstad

Digital technichian/stills foto assistent

I

Isabel Bråthen

Kostymeassistent

A

Ann Cathrin Andersen

Casting

K

Kristoffer Drivdal Skjæringrud

Retusj

Amidays Mediebyrå
L

Lina Agdestein

Rådgiver og prosjektleder

T

Tage Langhelle

Digital spesialist - Paid Social

E

Elisabeth Gullikstad Albech

Digital spesialist - Programmatisk

K

Karoline Sundbotten

Digital spesialist - Data og analyse