Vil gi suksess et nytt ansikt
Med «30 under 30» tar Glava, Gyproc og Weber kampen mot de etablerte «talent»-listene og redefinerer hva suksess er. For at flere skal velge yrkesfag må det bli flere forbilder og prestisjen til håndverksfaget må løftes.
Aktuelt byrå
Trigger Oslo
Byggevareaktørene Glava, Gyproc og Weber har gått sammen om å lage en egen «30 under 30»-liste - kun bestående av håndverkere. Bakgrunnen er at de har sett seg lei av at de tradisjonelle leder- og talentlistene, som næringslivsmediene presenterer hvert år, er blottet for håndverkere.
– Med listen «30 under 30» ville vi vise at byggebransjen består av mange unge talenter og ledere på høyde med det beste vi har i norsk næringsliv. Det viste seg tidlig i idéprosessen at bare det å finne profesjonelle bilder av unge håndverkere var en utfordring, så det ble fort tydelig at her måtte vi sette i gang en fotoshoot på lik linje med de anerkjente listemakerne der ute. Gjennom intervjuer og foto med Motion Blur og Henrik Sander bak kamera ville vi gi «suksess» et nytt ansikt, og vise at yrkesfag også er et smart karrierevalg, sier det kreative teamet Fredrik Juul, Hanna Sætre og Bjørnar Flyum Thorsen.
– Skal Norge nå sine klimamål, er vi helt avhengig av byggebransjen. De spiller en avgjørende rolle i utviklingen av det moderne og bærekraftige Norge, og er en sentral del av norsk næringsliv. Når mediene år etter år utelater talenter fra denne næringen så bygger det opp under fordommene mange med yrkesfagbakgrunn allerede opplever, sier markedsdirektør i Glava, Gyproc og Weber, Markus Svenberg.
Markus har selv vært på ulike lister over ledertalenter, men da i kraft av sin rolle som markedsdirektør. Han har personlig kjent på kroppen hvordan utdanning innen teknikk og industriell produksjon møtes med fordommer. Med «30 under 30» håper han å løfte frem flere av bransjens talenter, de som ellers havner i skyggen.
Initiativet som nå settes i gang vil synes både i betalte og sosiale flater, gjennom samarbeid med ulike bransjeaktører og profilerte håndverkere og med opptrykk av den faktiske første «30 under 30»-listen. Listen er ment som en start som skal utvides og jobbes videre med fremover. Ønsket er en årlig kåring der både fagjury og nominasjoner skal gjøre at listen utvikles, og flere forbilder blir løftet frem. For å støtte yrkesfagelevene bidrar aktørene med både stipendordninger, utstyr og faglig ekspertise inn i undervisningen for de som ønsker det.
– Vi har sett at det har blitt gjort mye bra for å løfte frem og gi anerkjennelse til bransjen de siste årene, men vi har fortsatt en vei å gå. Det er viktig at vi får vist frem de som virkelig bygger fremtidens Norge, avslutter konsulent Lene Lyck Fasting i Trigger.
Det er Trigger som står bak konsept og idé, det digitale og redaksjonelle løpet, Amidays er mediebyrået og det er Motion Blur med regissør Henrik Sander som har stått for film og bilder.
Involverte byråer
Matias Fosso Kristiansen
Innholdsrådgiver
Tine Baglo-Otterbeck
Prosjektleder
Anna Kvarberg Ekre
PR-rådgiver
Martin Grevstad
PR-rådgiver
Rachel Lossius Enstad
PR-rådgiver
Geir Malmedal
PR-rådgiver
Helene Preus
Produksjonsleder
Morten Skalstad
Digital technichian/stills foto assistent
Isabel Bråthen
Kostymeassistent
Ann Cathrin Andersen
Casting
Kristoffer Drivdal Skjæringrud
Retusj
Lina Agdestein
Rådgiver og prosjektleder
Tage Langhelle
Digital spesialist - Paid Social
Elisabeth Gullikstad Albech
Digital spesialist - Programmatisk
Karoline Sundbotten
Digital spesialist - Data og analyse