Vil ha flere i arbeid

Blindeforbundet og Try er ute med ny reklamekampanje. Denne gangen er målet å få flere synshemmede ut i arbeid.

14820 3a4af original
14821 ba01b original
14822 d8338 original

Fjorårets vinner av Gullfisken går nye veier i årets kampanje. Førerhunder er byttet ut med blinde arbeidstakere, og denne gangen er det laget hele tre reklamefilmer. Målet er å vise at synshemmede er en ressurs, og ikke en byrde. Det er faktisk mange fordeler med å ansette en blind.

Vi synes det står stor respekt av Blindeforbundet å by på seg selv slik de gjør i denne kampanjen. Samtidig tror vi det er helt riktig å vise at man er offensiv og har glimt i øyet. Nordmenn liker folk med selvironi, sier teamet i Try, Karin Lund og Øystein Halvorsen.

Filmene skal gå på TV2 denne uken, og blir støttet av en enkel, men informativ nettside med navnet blindiarbeid.no hvor potensielle arbeidsgivere kan finne ut mer om støtteordninger, hjelpemidler og annen praktisk informasjon. Her ligger også videointervjuer med rådgiver i NAV, aktuelle arbeidsgivere som har ansatt en synshemmet og den synshemmede selv. Og selvfølgelig flere, og kanskje mer seriøse, fordeler ved å ansette en synshemmet.

Stenges ute. Synshemmede har lavt sykefravær, høy utdanning, er stabile i jobbene sine og svært løsningsorienterte siden de er vant til å møte hindringer i hverdagen. Likevel stenges mange ute fra arbeidslivet. Kunnskapsmangel blant norske arbeidsgivere kan være noe av årsaken. For eksempel tror over halvparten av arbeidsgiverne i en Synovate-undersøkelse at blinde ikke kan bruke PC, forteller Kristin Ruud, informasjonsleder i Norges Blindeforbund.

NAV og LO støtter også opp om kampanjen, og parallelt vil det bli arrangert seminarer og andre aktiviteter.

Gjennom mange tiår har dyktige blinde og svaksynte som søker jobb blitt møtt av skeptiske arbeidsgivere og alt for mange har endt opp på uføretrygd. Derfor våger vi denne gangen å bruke virkemidler som er litt på kanten, og håper at arbeidsgivere nå får øynene opp for hvor gode arbeidstakere blinde og svaksynte kan være, sier Sverre Fuglerud, leder for informasjon og samfunnskontakt i Blindeforbundet.

Blindeforbundet + Try = suksessformel. Reklamebyråets arbeid for Blindeforbundet har resultert i to gullfisker, edelt metall i Gullblyanten og en rekke internasjonale priser. Filmene har også blitt brukt av blant annet det danske, nederlandske og polske blindeforbundet.

Som tidligere, er også årets kampanjen basert på velvilje og stor, frivillig innsats fra alle involverte. Hocus Focus har for eksempel bidratt med etterarbeid på filmene, mens APT har laget nettsiden.

Paradox har også i år vært produksjonsselskap, men denne gangen har Arild Frölich stått for regi.

Team hos Try:

AD: Karin Lund

Tekst: Øystein Halvorsen

Prosjektleder: Ulla Jacobsen

Konsulent: Trond Sandø

Produksjonsselskap: Paradox

Regi: Arild Frölich

Foto: Askil Vik

Produsent: Beate Tangre og Gry Sætre

Etterarbeid: Hocus Focus

Nettside: Apt

Konsulent: Ole Hustad

Designer: Joacim Sjöberg

Flash: Anders Stalheim Øfsdal

Ansvarlige hos Blindeforbundet:

Kristin Ruud, Mia Jacobsen og Sverre Fuglerud

Involverte byråer

Frame

TRY