Vil snu feilaktig sittevane
Undersøkelser viser at bare fire av ti småbarn sitter bakovervendt i bilen. Nå formidler Trygg Trafikk budskapet til småbarnsforeldre via trillevogner.
Aktuelt byrå
Circus Reklame og Design
Circus tar i bruk en lite utnyttet kommunikasjonskanal når de i disse dager forsyner 40.000 handlevogner i 451 Rema 1000-butikker over hele landet med klistremerker til klappsetet for barn. Budskapet på merket kommuniserer kort og godt at barn bør sitte bakovervendt i bilsete.
– Vi er sterke i troen på at ideen vil funke rent kommunikativt. Det at den i tillegg har et viktig budskap, gjør dette til en jobb vi er godt over middels stolte av, sier kreativ leder i Circus, Hans Christian Grønn.
Også Trygg Trafikk og Rema 1000 er entusiastiske i forhold til kampanjen.
– Vi synes det er veldig positivt at Circus og REMA 1000 på denne måten bidrar til at flere barn kanskje sikres bakovervendt lengre, sier Trygg Trafikks kommunikasjonssjef Kristin Øyen.
Seks av ti feil vei Tellingene ble gjennomført av Trygg Trafikk og If forsikring i mai/juni 2008, og totalt ble 668 barn registrert. Bare halvparten av barna var sikret på den måten som gir best sikkerhet. Mange barn i skolealder er kun sikret med bilbelte, eller bare bilpute, mens anbefalingen er en beltestol med rygg og beskyttelse på sidene.
I tillegg til merket vil butikkene henge opp en plakat med samme budskap. Merket og plakatene henviser til Trygg Trafikks nettsider, der det finnes omfattende informasjon, råd og veiledning om riktig sikring av barn i bil.
Involverte byråer
Circus Reklame og Design