Visuell identitet for Vinland

WAL har utviklet visuell identitet for Vinland, brasseriet på den gamle amerikanske ambassaden i Oslo.

WAL har utviklet visuell identitet for Vinland, det «franske brasseriet som tok en svipptur innom New York før det landet i Oslo» og flyttet inn på den gamle amerikanske ambassaden. Stedet skal gi følelsen av et brasserie som «alltid har eksistert», samtidig som Vinland bringer noe lekent og friskt til bordet.

1 karusell 1

Utfordringen lå i hvordan Vinland tydelig kunne fremstå som et klassisk fransk brasserie, samtidig som de viser at de bringer noe nytt og særegent inn i kategorien.

– I arbeidet med identiteten gjorde vi et dypdykk ned i fransk brasserie-estetikk, gjennom å både studere tradisjonelle og nyere restauranter og menyer. Vi utforsket hvordan vi kunne la oss inspirere, låne og leke med kategorispråket, og bringe det inn i et renere og friskere univers som kunne kle beliggenheten i ambassaden og maten sier Ellinor Larson og Kaja Isnes, designere i WAL

2 Karusell 1
2 Karusell 2
2 Karusell 3
2 Karusell 4
2 Karusell 5
2 Karusell 6
2 Karusell 7
2 Karusell 8
2 Karusell 9

– Vi ønsket å tilføre identiteten et element som kunne vise til Vinland sin lekne tilnærming til mat. Sort-hvitt illustrasjoner av råvarer og retter er et element som ofte går igjen i klassiske brasserie-menyer, noe som dannet grunnlaget for identitetens illustrasjoner basert på collager hvor vi klipte og limte oss frem til nye og absurde råvarer.

3 Karusell 1
3 Karusell 2
3 Karusell 3
3 Karusell 4
3 Karusell 5

Vinland har flere referanser til destinasjoner og reise, i navn, restaurantkonsept og beliggenheten. Noe som ble spilt videre på i utformingen av menyene hvor bar-menyen er forkledd som et pass og hovedmenyen har fått sitt eget frimerke.

Casefilm