Denne helgen slipper Volkswagen en film med utstrakt bruk av skjult kamera. Markedssjefen i Volkswagen Personbil, Thomas Mietinen, forteller at hovedrolleinnehaveren ikke var den eneste som hadde nerver i forbindelse med innspillingen.
– Sjåføren i filmen visste ikke hva han skulle være med på, og vi hadde derfor i realiteten bare én sjanse til å få ekte reaksjoner. Og med så mye som skulle klaffe, og en rigg som blant annet inkluderte en 35 meter høy kran, er det klart at det var flere enn meg som hadde litt høye skuldre på settet, sier Mietinen.
Nye funksjoner og oppgraderte tjenester
I filmen er det innovasjonen «Over-the-air»-oppdateringer som er i fokus, en funksjon som finnes på alle de populære ID.-modellene til Volkswagen. Med «Over-the-air» fornyes bilen jevnlig gjennom dens levetid med nye funksjoner og oppgraderte tjenester. Dette er en innovasjon som er på alle ID.-modellene.
– Med slike oppdateringer som gjennomføres jevnlig over nettet, blir bilene egentlig bare bedre og bedre, sier Mietinen.
Stuntet og filmingen ble gjennomført i fjor, men først nå i disse dager slippes filmen på TV og i digitale kanaler.
– Vi ville gjerne gjennomføre oppdateringer før vi satte på kampanjen. Fra oktober i fjor har vi kjørt den første «Over-the-air»-oppdateringen av ID.’er, da fikk bilene blant annet oppdatert infotainment, nye funksjoner på ID. light, osv. I fremtiden kan vi forvente oss «Over-the-air»-softwareoppdateringer som vil være på eksisterende funksjoner som førerassistentsystemer, ID. light og bilens kamera, for å neve noe – samt nye funksjoner på bilen, fortsetter Mietinen.
Fornøyd med bruk av rumensk Grand Prix-låt
Det kreative teamet i TRY består av duoen Karin Lund og Øystein Halvorsen.
– Vår oppfatning er at folk aldri blir lei «skjult kamera», og denne gangen håper vi at vi også har oppdatert sjangeren noe og dratt på litt ekstra. Dessuten er det ikke hver dag vi får brukt en rumensk Grand Prix-låt i en reklamefilm, så vi er veldig fornøyde, sier Lund og Halvorsen.
Dette er en av de litt større produksjonene som er gjort i Norge på en stund.
– Det er alltid spennende å få lage lokale aktiviteter, og vi opplever at vi sammen med Volkswagen i Norge har videreført en god tradisjon med å lage kommunikasjon med glimt i øyet og som legges merke til, sier Trond Sandø, rådgiver i TRY.
Involverte byråer
Karin Lund
AD
Øystein Halvorsen
Tekst
Trond Sandø
Konsulent
Mette Lange
Prosjektleder
Marianne Sørlie
Prosjektleder
Harald Zwart
Regissør
Erik Skram Dyblie
Produsent
Jon Gaute Espevold
Fotograf
Joakim Wagner-Larsen
Produksjonsleder
Deni Jordan
Stunt Koordinator
Graham Gaffney
Stunt Tekniker
Henrik Zwart
Klipp
Kjetil Haugen
Online
Ohlogy Music Supervision
Andre involverte
Thomas Mietinen
Markedssjef i Volkswagen Personbil