Volkswagen tar av i ny reklamefilm

Denne helgen slipper Volkswagen en ny norskprodusert reklamefilm der bruk av skjult kamera setter nervene til hovedrolleinnehaveren på prøve. I filmen er det innovasjonen «Over-the-air»-oppdateringer som er i fokus.

VW skjult kamera

Denne helgen slipper Volkswagen en film med utstrakt bruk av skjult kamera. Markedssjefen i Volkswagen Personbil, Thomas Mietinen, forteller at hovedrolleinnehaveren ikke var den eneste som hadde nerver i forbindelse med innspillingen.

– Sjåføren i filmen visste ikke hva han skulle være med på, og vi hadde derfor i realiteten bare én sjanse til å få ekte reaksjoner. Og med så mye som skulle klaffe, og en rigg som blant annet inkluderte en 35 meter høy kran, er det klart at det var flere enn meg som hadde litt høye skuldre på settet, sier Mietinen.

Nye funksjoner og oppgraderte tjenester

I filmen er det innovasjonen «Over-the-air»-oppdateringer som er i fokus, en funksjon som finnes på alle de populære ID.-modellene til Volkswagen. Med «Over-the-air» fornyes bilen jevnlig gjennom dens levetid med nye funksjoner og oppgraderte tjenester. Dette er en innovasjon som er på alle ID.-modellene.

– Med slike oppdateringer som gjennomføres jevnlig over nettet, blir bilene egentlig bare bedre og bedre, sier Mietinen.

Stuntet og filmingen ble gjennomført i fjor, men først nå i disse dager slippes filmen på TV og i digitale kanaler.

– Vi ville gjerne gjennomføre oppdateringer før vi satte på kampanjen. Fra oktober i fjor har vi kjørt den første «Over-the-air»-oppdateringen av ID.’er, da fikk bilene blant annet oppdatert infotainment, nye funksjoner på ID. light, osv. I fremtiden kan vi forvente oss «Over-the-air»-softwareoppdateringer som vil være på eksisterende funksjoner som førerassistentsystemer, ID. light og bilens kamera, for å neve noe – samt nye funksjoner på bilen, fortsetter Mietinen.

Se filmen her.

Fornøyd med bruk av rumensk Grand Prix-låt

Det kreative teamet i TRY består av duoen Karin Lund og Øystein Halvorsen.

– Vår oppfatning er at folk aldri blir lei «skjult kamera», og denne gangen håper vi at vi også har oppdatert sjangeren noe og dratt på litt ekstra. Dessuten er det ikke hver dag vi får brukt en rumensk Grand Prix-låt i en reklamefilm, så vi er veldig fornøyde, sier Lund og Halvorsen.

Dette er en av de litt større produksjonene som er gjort i Norge på en stund.

– Det er alltid spennende å få lage lokale aktiviteter, og vi opplever at vi sammen med Volkswagen i Norge har videreført en god tradisjon med å lage kommunikasjon med glimt i øyet og som legges merke til, sier Trond Sandø, rådgiver i TRY.

Involverte byråer

Frame
TRY
K

Karin Lund

AD

Ø

Øystein Halvorsen

Tekst

T

Trond Sandø

Konsulent

M

Mette Lange

Prosjektleder

M

Marianne Sørlie

Prosjektleder

Motion Blur Filmproduksjon
H

Harald Zwart

Regissør

E

Erik Skram Dyblie

Produsent

J

Jon Gaute Espevold

Fotograf

J

Joakim Wagner-Larsen

Produksjonsleder

D

Deni Jordan

Stunt Koordinator

G

Graham Gaffney

Stunt Tekniker

H

Henrik Zwart

Klipp

K

Kjetil Haugen

Online

Ohlogy logo

Ohlogy Music Supervision

Andre involverte

T

Thomas Mietinen

Markedssjef i Volkswagen Personbil