Brødre i blod og form

De er brødre og grafiske designere, begge har gått i samme klasse på Westerdals, og de har i høst og vinter fått praksiserfaring gjennom Lab3: Møt Umer Ahmed og Haider Ahmad, som står bak årets flotte Gullblyanten-profil.

83094 b7576 original
Haider og Umer Ahmad. Foto: Yann Charles M. Bougaran
83097 ebc05 original
83100 525ea original
83103 ae0c0 original
83106 1a2f4 original
83109 99826 original

Både Umer Ahmed (27) og Haider Ahmad (23) ble nysgjerrige på grafisk formgivning allerede i tenårene.

– Ingen i familien vår hadde vist interesse for noe sånt tidligere, men jeg ble oppslukt av det da jeg tok medier og kommunikasjon på videregående, forteller Umer.

– Haider fulgte nøye med på hva jeg gjorde, og ble bitt av samme basillen. Han gikk rett fra videregående til Westerdals.

I mellomtiden hadde Umer studert grafisk design på Høyskolen Kristiania, og tok studiet videre til Westerdals, der brødrene endte opp i samme klasse. De ble uteksaminert våren 2016.

Heder og ære

Umer har allerede rukket å bli en prisbelønt designer: Han vant gull i elevarbeider i fjorårets Gullblyanten for skoleprosjektet «Leap of Faith», og i høst gikk han til topps i Nordic Creative Talent Award, som arrangeres av Adobe Nordic og CAP&Design.

Til årets Gullblyanten har brødreduoen designet diplomer, elementer på nettsiden og annonser. I år som i fjor har også Rebecca Arnesen Urquhart bidratt som medhjelper i siste ferdigjøringsfase (også hun fra Lab3).

Gullblyanten er det første prosjektet brødrene Ahmad gjør sammen.

– På forhånd var vi litt spente, men du kan faktisk ikke finne en bedre person å jobbe med, sier Umer om lillebroren. – Vi kan være kritiske og gi tilbakemeldinger til hverandre uten at det sårer, og fra før er vi vant til å sparre på jobber vi har hver for oss.

Han har også mye pent å si om grafisk design-studiet på Westerdals Oslo ACT.

– Der handler det ikke bare om at ting skal se fint ut, men om å bygge sterke konsepter. Konseptbygging er minst like viktig som det visuelle.

Praksis med Lab3

Han lærte imidlertid ikke særlig mye om reklamebransjen på Westerdals, derfor var det nyttig og lærerikt å gå i praksis i tre måneder hos TRY gjennom Jannicke Østlie hos Lab3.

– Det var veldig annerledes enn tradisjonell grafisk design, ikke minst fordi ting går langt fortere i reklamebransjen. Hos TRY var jeg en ren formgiver, og det var spennende å sette seg inn i hvordan videreføre et et konsept gitt av en Art Director.

Lillebror Haider har på sin side vært hos Kitchen, TRY og F+OSS, og er snart på vei til SMFB, i regi av Lab3

– Alle byråene har vært ganske forskjellige, og det er perfekt for meg siden jeg nettopp er ferdig med skolen og er ute etter erfaring, forteller Haider.

Umer er nå i jobb hos Neue, et designmiljø han har beundret til siden tiden før Westerdals.

– De er spesialister på mine favorittkategorier; web, identitet og redaksjonell design. Å skulle gå rett ut fra skolen og til Neue er utrolig spennende.

Slutter aldri å lære

Ingen av dem er det minste bekymret for å bli lei av å jobbe med grafisk design.

– Dette er et fag der du aldri slutter å lære. Fordi ønskene til oppdragsgiverne stadig forandrer seg, er hele bransjen under kontinuerlig utvikling. Ikke bare visuelt, men hvordan vi lever som mennesker.

Etter å både ha vokst opp og tatt utdannelsen sammen, aner de også en profesjonell framtid side om side.

– Vi har en liten drøm om det, kanskje noen år inn i fremtiden, avslutter Umer og Haider.

Eksempler på Gullblyanten-designet ser du i mediespilleren.

Porteføljen til Umer ser du her.

Porteføljen til Haider ser du her.

Porteføljen til Rebecca ser du her.