Brødre i blod og form
De er brødre og grafiske designere, begge har gått i samme klasse på Westerdals, og de har i høst og vinter fått praksiserfaring gjennom Lab3: Møt Umer Ahmed og Haider Ahmad, som står bak årets flotte Gullblyanten-profil.
Både Umer Ahmed (27) og Haider Ahmad (23) ble nysgjerrige på grafisk formgivning allerede i tenårene.
– Ingen i familien vår hadde vist interesse for noe sånt tidligere, men jeg ble oppslukt av det da jeg tok medier og kommunikasjon på videregående, forteller Umer.
– Haider fulgte nøye med på hva jeg gjorde, og ble bitt av samme basillen. Han gikk rett fra videregående til Westerdals.
I mellomtiden hadde Umer studert grafisk design på Høyskolen Kristiania, og tok studiet videre til Westerdals, der brødrene endte opp i samme klasse. De ble uteksaminert våren 2016.
Heder og ære
Umer har allerede rukket å bli en prisbelønt designer: Han vant gull i elevarbeider i fjorårets Gullblyanten for skoleprosjektet «Leap of Faith», og i høst gikk han til topps i Nordic Creative Talent Award, som arrangeres av Adobe Nordic og CAP&Design.
Til årets Gullblyanten har brødreduoen designet diplomer, elementer på nettsiden og annonser. I år som i fjor har også Rebecca Arnesen Urquhart bidratt som medhjelper i siste ferdigjøringsfase (også hun fra Lab3).
Gullblyanten er det første prosjektet brødrene Ahmad gjør sammen.
– På forhånd var vi litt spente, men du kan faktisk ikke finne en bedre person å jobbe med, sier Umer om lillebroren. – Vi kan være kritiske og gi tilbakemeldinger til hverandre uten at det sårer, og fra før er vi vant til å sparre på jobber vi har hver for oss.
Han har også mye pent å si om grafisk design-studiet på Westerdals Oslo ACT.
– Der handler det ikke bare om at ting skal se fint ut, men om å bygge sterke konsepter. Konseptbygging er minst like viktig som det visuelle.
Praksis med Lab3
Han lærte imidlertid ikke særlig mye om reklamebransjen på Westerdals, derfor var det nyttig og lærerikt å gå i praksis i tre måneder hos TRY gjennom Jannicke Østlie hos Lab3.
– Det var veldig annerledes enn tradisjonell grafisk design, ikke minst fordi ting går langt fortere i reklamebransjen. Hos TRY var jeg en ren formgiver, og det var spennende å sette seg inn i hvordan videreføre et et konsept gitt av en Art Director.
Lillebror Haider har på sin side vært hos Kitchen, TRY og F+OSS, og er snart på vei til SMFB, i regi av Lab3
– Alle byråene har vært ganske forskjellige, og det er perfekt for meg siden jeg nettopp er ferdig med skolen og er ute etter erfaring, forteller Haider.
Umer er nå i jobb hos Neue, et designmiljø han har beundret til siden tiden før Westerdals.
– De er spesialister på mine favorittkategorier; web, identitet og redaksjonell design. Å skulle gå rett ut fra skolen og til Neue er utrolig spennende.
Slutter aldri å lære
Ingen av dem er det minste bekymret for å bli lei av å jobbe med grafisk design.
– Dette er et fag der du aldri slutter å lære. Fordi ønskene til oppdragsgiverne stadig forandrer seg, er hele bransjen under kontinuerlig utvikling. Ikke bare visuelt, men hvordan vi lever som mennesker.
Etter å både ha vokst opp og tatt utdannelsen sammen, aner de også en profesjonell framtid side om side.
– Vi har en liten drøm om det, kanskje noen år inn i fremtiden, avslutter Umer og Haider.
Eksempler på Gullblyanten-designet ser du i mediespilleren.
Porteføljen til Umer ser du her.
Porteføljen til Haider ser du her.
Porteføljen til Rebecca ser du her.