Frihet til å ha (kropps)hår
Tidligere denne måneden fikk den svenske modellen og kroppsaktivisten Arvida Byström trusler om voldtekt etter å ha posert med ubarberte legger i en Adidas-kampanje. Vi har snakket med kreatørene bak kampanjen, Lisa Eri og Victoria Ulrikke Iles som jobber i Johannes Leonardo i New York.
I begynnelsen av oktober fikk «debatten» om kvinner og kroppshår en ny vending da Arvida Byström poserte med hårete legger i Adidas’ «Icons of Tomorrow»-kampanje for skoen Superstar, noe som resulterte i hets og voldtektstrusler kort tid etter lanseringen.
Den 26 år gamle fotografen, modellen og aktivisten, som har over 245.000 følgere på Instagram, er blitt såpass hardhudet med tiden at hun trakk på skuldrene av truslene. Men hun fulgte opp med et innlegg på Instagram, der hun takker følgerne for støtten.
– En plattform til å inspirere
Det er de to norske kreatørene Lisa Eri og Victoria Ulrikke Iles i reklamebyrået Johannes Leonardo i New York som står bak kampanjen. Med en gigantkunde som Adidas er det ikke all verdens de kan avsløre, men de svarer gjerne om tanken bak.
– Målet var å rette søkelyset mot morgendagens ikoner. Vi ønsket å gi en plattform for inspirasjon til unge aktivister, kunstnere, musikere og idrettsutøvere som kjemper for en bedre fremtid på en kreativ måte, forteller de to.
Til nå er det Byströms ubarberte legger og påfølgende trusler som har fått mest oppmerksomhet, og filmen har forlengst gått viralt (i skrivende stund har den over en million visninger). I tillegg samlet byrået en rekke fargerike og interessante personligheter til kampanjen: Rapperen Khalif Diouf, musikeren Kiran Gandhier, «plus-size»-modellen Barbie Ferreira, skateren Rachelle Vinberg og artisten og klimaaktivisten Xiuhtezcatl Martinez.
– Fotografen for kampanjen, Nadine Ijewere, er også en som kjemper for positiv forandring. Hun er veldig opptatt av å inkludere et bredt mangfold av etnisiteter, kulturer og skjønnhetsidealer i arbeidene sine, forklarer Eri og Iles.
– Står opp for det de tror på
Adidas selv har i en uttalelse til HuffPost varmt forsvart bruken av Byström og de andre aktørene i kampanjen.
– Vi er veldig heldige som har et såpass nært og pålitelig samarbeid med Adidas Originals. Det er kult å jobbe med en kunde som er tøff nok til å gå for konsepter som utfordrer status quo, og som tør å pushe grensene med hensyn til hva det betyr å være original, slår kreatørene fast.
– Ikoner er mennesker som står opp for det de tror på, uansett hvor mye motbør de opplever. Alle menneskene i denne kampanjen er slike mennesker, avslutter Eri og Iles.