Kudos fra Cannes

Espen Strand Henriksen har i en årrekke jobbet for Capa Kinoreklame, som er norsk representant for Cannes Lions. I denne ukens utgave av Kudos serverer han egne høydepunkter fra festivalen.

92623 4e3af original
Visuell profil for Festspillene i Bergen av ANTI Bergen, vinner av Grand Prix Design Lions i 2014.

Espen Strand Henriksen i sitt rette element på Croisetten.Espen Strand Henriksen har 20 års erfaring fra medie- og reklamebransjen i Oslo og Stavanger. Gjennom sin tid i Capa har han jobbet som representant for Cannes Lions i Norge de siste 15 årene.

– Jeg tenker at Cannes Lions passer fint som overordnet tema siden jeg har jobbet med festivalen i så mange år. Så med det som bakteppe tenkte jeg å skumme gjennom noen av mine highlights fra den franske rivieraen.

1. Old school

– Jeg husker fortsatt veldig godt filmer som «Wazzzup», «Magic Happens», og «Gettupa» som var veldig store i Cannes rundt år 2000.

– Litt senere (2008) kom jo den legendariske «Gorilla», og for ikke sååå mange år siden husker jeg hele salen sang og plystret med under utdelingen i Festivalpalasset på «Dumb Ways To Die» og «Grrr», og en annen var «Superhumans» med fet bruk av musikk fra Public Enemy. Men den jeg kanskje fortsatt husker aller best fra back in the days er BBDO sin «Godfather» for Pepsi.

2. New school

– Fra de siste to-tre årene er det mye jeg husker i etterkant som faller inn i den emosjonelle kategorien, og et tema som jeg hvert år synes stadig vekk finner nye og gode vinklinger er innenfor blod- og organdonasjon, nå sist med «Corazón». Noen andre innenfor samme kategori er Røde Kors sine «Merry Christmas from Syria» og «Hope».

– Det har også handlet mye om likestilling og rettigheter de siste årene, og den mestvinnende fra 2017 - «Fearless Girl» - er et herlig stykke arbeid fra McCann New York.

– En annen befriende film i en tradisjonelt sett ganske så konservativ bransje, er Kenzo sin «My Mutant Brain».

– De litt mer crazy-funny Thailand-løvene fortjener også litt oppmerksomhet, f.eks «Capture» av McCann Bangkok og «The secret» fra sjokoladen Voiz.

– Radioreklame og Sør-Afrika henger tett sammen, og Ogilvy & Mather og KFC sine Grand Prix-løver i både 2017 (Sad Man Meal) og 2016 (The Every Man Meal) er herlig enkle, morsomme og godt skrevet.

– Hvis jeg skal trekke fram en spesielt de siste par årene, så synes jeg Welcome Home laget av TBWA i USA for Apple er helt nydelig laget.

3. Norsk i Cannes

– Journalist-prisen til New Deal DDB og Moland Film sin Ballroom Blitz for Norsk Tipping og DDB Oslo sin film for Hydro kalt Train er herlige norske minner!

– Fra de siste årene er det POL sin «Enter Sandbox» for Audi og Schjærven og Tangrystan sin «Kjære pappa» som er to av de som stikker seg ut for meg.

– Men det er umulig å komme utenom de tre Grand Prix-løvene Norge har vunnet i løpet av Cannes Lions sin snart 70 år gamle historie, den første i 2002 (Utendørs, Leo Burnett / Oslo Piercing Studio), den andre fikk Mediafront for SOL i Cyber i 2008, og den foreløpig siste i 2014 er Anti Bergen i Design for «Festspillene i Bergen», en Grand Prix det i følge jurypresidenten var full enighet om i juryrommet.

– Stafettpinnen går derfor også videre til byrået som unisont ble hyllet i Cannes i 2014, Anti Bergen ved Endre Berentzen.

Visuell profil for Festspillene i Bergen av ANTI Bergen, vinner av Grand Prix Design Lions i 2014.