Endelig og uforanderlig

Designeren Tor Åge Vorren driver Røst Kommunikasjon i Tromsø. For tiden finner han stor inspirasjon av bøker, og viser her fram noen favoritter.

Designer og partner i Røsk kommunikasjon: Tor Åge Vorren.Tor Åge Vorren er designer og har jobbet med visuell kommunikasjon i mer enn 20 år. Nå driver han Røst kommunikasjon hvor han stadig gjør større oppdrag som tjenestedesigner, der han effektivt bruker design, illustrasjon, animasjon og konseptutvikling.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– For tiden er jeg veldig inspirert av bøker. De er både endelige og uforanderlige – en forfriskende følelsen i dagens inntrykkskaos. Det er herlig å holde noe i hånden, kjenne vekten, strukturen og lukten. Alt gjennomtenkt av en designer eller et designteam.

«Blod og bein», antologi (Nasjonalbiblioteket 2019)

– En antologi med undertittelen «Lidelse, lindring og behandling i norsk medisinhistorie». Utførelsen gir deg følelsen av å dissekere boken for å komme til innholdet. Boken har ikke rygg – du ser skjelettet av boken. Skummelt. Inne i det litt myke hudaktige hylsteret av papp finner vi et bokomslag som minner om veldig gamle rapporter eller regnskapsbøker. Det grafiske designet er lekkert. De historiske bildene og illustrasjonene blir løftet frem maksimalt innenfor dette formatet.  

«Bokstavene i historien», Øivinn Rannem 2017

– Jeg er veldig opptatt av typografi. Veldig. Rannem og designeren Rune Døli drar oss gjennom Europas makthistorie sett opp mot utvikling og utnytting av typografi. En bok blir sjelden mer spennende enn dette, spør du meg.

«A Boxful of Demons» - Motorpsycho, Lars Ramslie 2018

– Bok, vinyl, blu-ray i en og samme pakke! Har de laget denne kun for meg? Nei, sikkert mange andre som setter pris på en slik kombo, spesielt når den er så herlig og stødig designet. Boken er ikke bundet engang, det er bare løse ark i små bokser inni boksen. Jeg gir meg over, det blir nesten for mye å fordøye. 

– Ellers har veldig mange av coverne til Motorpsycho utført av Kim Hiorthøy alltid vært stimulerende og inspirerende. 

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Nå i mai er det 30 år siden The Cure gav ut «Disintegration», og det coveret har jeg alltid ønsket at jeg hadde laget. Perfekt innpakning til innholdet. Drømmende, litt skjult, vakkert og litt skummelt. Helt klart en av grunnene til at jeg søkte meg inn mot visuell kommunikasjon. Platecover, og spesielt vinyl, er en utvidet opplevelse av innholdet i musikken. Designeren kan formidle og forsterke den musikalske opplevelsen, og er dermed en essensiell del av selve musikken. Enten musikeren vil det eller ikke. Hva hadde Joy Division vært uten Peter Saville, eller Pixies og Cocteau Twins uten Vaughan Oliver? Vi hadde oppfattet musikken annerledes.

«Beastie Boys Book», 2018

– En herlig murstein av en bok. Solid omslag og upåklagelig papirvalg. Bandets musikalske stil er speilet i design og innhold. Boken skifter sjanger og utrykk, i segmenter og plutselig. Å lese boken er som å høre et Beastie Boys album. For min generasjon musikkinteresserte er det gøy å studere flere bilder av mixtapes med egenproduserte cover. Det hadde vært skikkelig artig å jobbe med et så omfattende og variert prosjekt som dette.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Knut Åserud, fotograf og AD. Han leverer alltid noe interessant og vakkert i grenseland mellom kunst og kommers.

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.