– Pent innpakket i sin egen drakt

Max Berg jobber som innholdsstrateg i Unfold. Han velger seg blant annet et sterkt kunstarbeid fra 2007, som åpnet øynene hans for hvordan man kunne utforske historiefortelling på nett og nettbrett.

95196 f272a original
Heydays' rebranding av NRK TV. Se fullverdig versjon via lenke i artikkelen.

Max Berg i Unfold.Max Berg jobber med produktutvikling i Unfold, der han gjør produktledelse, strategi og copy. Tidligere har han vært redaktør for iPad-magasinet Katachi, og jobbet med innholdsstrategi og -produksjon i Trigger.

– Tusen takk til Lise som sendte denne min vei. Vi som er ute i barselperm må holde sammen.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– Heydays sin rebranding av nrk TV synes jeg er en flott jobb. Ved å utvikle en algoritme som lager egen fargepalett til hvert program fremstår tjenesten subtilt annerledes hver gang, og det skaper en levende og frisk opplevelse. Det er fint med «usynlig» teknologi som vi ikke interagerer direkte med, men som skaper et visuelt landskap og hever produktet. Innholdet får virkelig komme til sin rett, pent innpakket i sin egen drakt.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Dette blir litt dykk i arkivet, men et arbeid som har inspirert meg mye og som jeg gjerne skulle gjort selv er The Whale Hunt av internettkunstner og designer Jonathan Harris. I ni dager var han på hvaljakt med eskimoer i Alaska, og dokumenterte det på en måte som på den tiden (arbeidet er fra 2007) åpnet øynene mine for hvordan man kunne utforske historiefortelling på nett og nettbrett. I dag er det åpenbart litt utdatert, men kombinasjonen interaksjon, historiefortelling og det menneskelige aspektet representert ved en pulsmåler er for meg helt fortreffelig. Her er det bare å børste støv av Flash-spilleren.

Utdrag fra tidslinjen til «The Whale Hunt», av Jonathan Harris. Klikk på bildet for å se hele serien.

– En nyere jobb jeg gjerne skulle gjort er innholds- og tekstjobben til Wealthfront. De får sparing, finans og fond til å høres forlokkende lett ut, og teksten er både leken og skarp. Flere steder legger de inn ekstra steg du må gjennom i onboardingsløpet, noe som i de aller fleste tilfeller er netthandel-harakiri, men med et slikt produkt vitner det om god innsikt og forståelse for at folk må betrygges og ikke dyttes.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– For at dette ikke skal bli en permisjons-spalte sender jeg stafettpinnen videre til en som er ferdig med perm og som akkurat har begynt i ny jobb – Iben Andrea Syvertsen i Heydays.

Heydays' rebranding av NRK TV. Se fullverdig versjon via lenke i artikkelen.