– En skrekkelig fin måte å lansere en bok på

Med den ny-gamle spalten Kudos oppfordrer vi bransjefolket til å feire sine favorittjobber. Artikkelserien fungerer som en stafett der intervjuobjektene velger hvem de vil sende pinnen videre til. Først ut: Tone Humblen.

38653 e53cb original
Med «Dyr Du Skulle Ønske Ikke Fantes» ble Doktor Proktor-universet demonstrert for små og store på Naturhistorisk museum.

Tone Humblen (bildet under) er kreatør og partner i Llowbank. Hun har tidligere fartstid fra blant annet McCann og Dinamo, og er første frivillige ut i den nye nettversjonen av spalten der vi framsnakker brillefine jobber.

KF: Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Doktor Proktor-jobben «Dyr du skulle ønske ikke fantes» (D.D.S.Ø.I.F.). Dette var en skrekkelig fin måte å lansere en bok på. Etter å ha sett utstillingen en gang måtte jeg se den en gang til og en gang til. Det er ikke bare en jobb jeg synes var veldig godt levert (eller «sterk søknad» som mamma pleier å si), men en jobb jeg virkelig ble glad i. På ordentlig.

KF: Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Det er en idé som så dagen lys i starten av 1900-tallet. Brødrene og dekkprodusentene André og Édouard Michelin syntes det var altfor få folk som kjørte bil i Frankrike. Muligens fordi det kun var 3000 biler. For å få flere til å kjøre mer bil og mindre hest, valgte de å inspirere folk ut på landeveien ved å gi ut en gratis guide: Michelin guiden. Den kom med anbefalinger på hvor man kunne kjøre, bo og ikke minst var den en manual på hvordan man kunne skifte Michelin-dekk. Senere inkluderte den spisesteder og enda senere, som dere alle vet, veldig jålete spisesteder. I dag er det å få en Michelin-stjerne eller tre blitt selve målestokken for kokker og restauranter rundt om i verden. Hvilke av dagens markedsføringskonsepter vil holde seg levende gjennom de neste 100 årene?

Les mer om brødrene Michelin her.

KF: Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne gi stafettpinnen videre til Simen Idsøe Eidsvåg i Haaland, Eidsvåg & Strøm (HES). Det er fordi han ikke jobber i reklamebransjen, men likevel står bak to av de beste reklamekonseptene vi har sett her til lands de siste årene. Derfor er det spennende å høre hva han tenker.