– Frem med lommetørkleet

Ukens Kudos har havnet hos tekstforfatter og forfatter Lise Dragland i Something Good, som for tiden er i mammapermisjon. Hun ser ofte til söta bror for å bli inspirert.

95085 aa018 original
Stopptober, kampanje for Helsedirektoratet. Av Per Høj.

Tekstforfatter i Something Good, Lise Dragland. Foto: Maja HattvangLise Dragland i Something Good har jobbet som tekstforfatter i bransjen i en årrekke, og skriver barnebøker på fritiden.

– Først av alt, hjertelig takk til Jonny for stafettpinnen! Jeg lever for tida i en barselspermisjonsboble, så jeg har ikke akkurat den nyeste av «the brand new shit» som Jonny etterspør, men her kommer noen jobber jeg virkelig unner alle å se.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Jeg liker skikkelig godt Klamydiajobben Morgenstern gjorde for 7-eleven. Jeg skulle betalt mye for å være flue på veggen når de solgte den inn til kunden. Modig av kunde - og godt håndverk fra byrå.

– Synes forøvrig at Per Høj gjør mye bra, og snusbandet fikk meg til å le høyt. Både Stopptober og Snusbandet klarer å snakke om røyke-og snus slutt uten å peke finger. Bra jobba!

(Arbeidet ligger i mediespilleren)

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg gikk et år på Berghs i Stockholm, og kikker derfor ofte til söta bror for å bli inspirert. Det svenske byrået Volontaire imponerer. Personlig synes jeg jobben de gjorde for Cancerfonden som snakker om faren om å være i solen er en geni-strek. Noen år gammel, men like relevant i dag - noe som jeg synes viser at ideen er sterk.

– Et annet arbeid som jeg virkelig må ta hatten av for, er Stendahls jobb for Gøteborgs filmfestival hvor du kan oppleve verdens mest klaustrofobiske kinovisning. I en tid hvor alt kan streames og lastes ned, har de oppfrisket kino-opplevelsen i anledning festivalen. Skremmende god innsikt.

– Åkestam Holst hacket Google Maps Streetview for deres kunde Reporters Without Borders for å rette oppmerksomheten på de 64 journalistene som ble drept og 326 som ble fengslet som følge av deres arbeid i fjor. De photoshoppet inn plakater på billboards som viste sitater fra de rammede journalistene og når man søkte opp kjente steder i New York, Istanbul og Moskva fikk man se budskapet. Jobben fikk PR-oppmerksomhet i to omganger: Først da folk oppdaget plakatene, og i etterkant da Google fjernet bildene siden det gikk imot deres policy. Smart!

– Og mens vi er inne på Google, David the Agency, brukte Google Home til å pranke på vegne av Burger King. Morsomt, klokt og innovativt! Skulle ønske jeg hadde kommet på det selv.

– Og helt til slutt, siden det tross alt er jul snart - så vil jeg vise frem min favorittreklame som gikk på TV i England i fjor. John Lewis & Partners har noen fantastiske julereklamer. Denne var intet unntak.

– Frem med lommetørkleet!

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne sende stafettpinnen videre til Max Berg som jobber i Unfold om dagen. Han har alltid gode tanker på lur og er en fryd å snakke fag med. Gleder meg til å høre om hva han blir inspirert av.

Stopptober, kampanje for Helsedirektoratet. Av Per Høj.