Gullet ligger i bronsene

En kudos til jobbene som ikke når helt opp, men som kanskje burde ha gjort det? Det er i hvert fall spørsmålet kreativ leder i Morgenstern, Anders M. Holm stiller seg.

Anders Muurman Holm
Kreativ leder i Morgenstern, Anders Muurman Holm.

BIO

Anders Muurman Holm er kreativ leder i Morgenstern. I team med Sebastian Prestø har han laget reklame i siden 2010.

– Jeg vil gi kudos til bronsene. Bronsene er litt spesielle. De har med nød og neppe overlevd jurykommentarer som «den er sikkert morsom, men …» og «er det bare jeg som ikke skjønte det her?» og ikke minst «den kjennes ikke like viktig som den for folk med downssyndrom som ikke kan bruke google home.»

– Fenomenet er verdensomspennende. Gulljobber har ofte fått bronse på hjemmelige trakter også. For eksempel denne. Kanskje norges beste B2B-idé.

«Logo Service», av TRY for Volkswagen Nyttekjøretøy.

– Eller denne her. En film du har tenkt på 10-12 ganger i året siden 2018. Bronse i film.

«Food Porn» av POL, for Kondomeriet.

– Blant årets gull i Cannes finner du mye fint. En motorsykkelhjelm for Sikher som syns vanlig hjelm tar fra de identiteten for eksempel. Eller en kronglete VR-variant av YR som ingen kommer til å bruke.

– Men i bronsene - og sølvene, da. Der finner man gull. Dette var årets favorittfilm. Fikk sølv.

TWIXCamping

– Og denne bronsen her. Ikke så orkla.

«Party» GIGIL for Cheers

– Kan være gøy med noe skikkelig meta-meta også:

«Meta» for Oatly.
«Bronsevinnere have more fun.»

Anders M. Holm

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender pinnen til en som har laget gull som bare fikk bronse, nemlig Jonas Kopstad Grønnern i TRY. Hva liker du
om dagen, Jonas?