– Humring er reklamens beste venn

I ukens Kudos-spalte trekker Janne Brenda Lysø frem arbeid hun og makkeren stadig kommer tilbake til når de trenger å senke skuldrene litt.

91328 4c53c original
Du kan si hva som helst med et flott smil. «Bulldozer» for Crest av Saatchi & Saatchi NY, 2008 (se filmen lenger ned i artikkelen).

Kreativ leder Janne Brenda Lysø i POL.Janne Brenda Lysø er kreativ leder i POL, og har jobbet i team med Stian Johansen i 20 år. De startet opp i i BBDO, før ferden fortsatte til Leo Burnett, McCann og TRY, inntil de startet opp POL for fem år siden.

– La oss ta det viktigste først: Tusen takk for pinnen, Caroline. Vi savner deg her hjemme på berget. Men jeg har ingen problemer med å forstå at du trives i New York!

– Så over til reklamen. Nå er det jo sånn at mye er sagt, og mye er vist i denne spalten allerede. Og jeg har vært enig med de fleste. Dermed blir det en kunst å klare å ikke gjenta det andre har sagt. Så bær over med meg, hvis det er jobber som viser seg å få dobbel-kudos.

– Jeg tenkte jeg skulle bruke denne muligheten til å hente fram et par jobber som Stian og jeg rett som det er tar en titt på når vi trenger å senke skuldrene litt og huske at humring er reklames beste venn. Begge jobbene er dessuten en påminnelse om at det fortsatt kan dukke opp innsikter og sannheter som ingen har vært innom tidligere, men som allikevel fremstår som helt selvfølgelige når de dukker opp.

– Tannkrem-reklame, kan for eksempel lages slik:

Crest «Bulldozer» av Saatchi & Saatchi NY

– Og legemiddel-reklame kan gjøres slik:

Otrivin «Shoe Laces» av Saatchi & Saatchi i Sveits

– Det er også godt å se at det går an å tenke nydelig enkelt i 2018, selv når mediekanalen er et flatt lerret og budskapet er forsøkt løst av tusenvis av kreatører før deg. Enkle boards for McDonalds, som presenteres i – en casevideo. Men den er bare 50 sekunder lang, så hold ut.

McDonald's «Follow the Arches» av Cossette

– Jeg synes også det er fascinerende når teknologi gir helt nye muligheter. Som for eksempel denne jobben for The Times.

«JFK Unsilenced» av Rothco

– Her hjemme synes jeg det var ekstra gøy å åpne Kreativt Forum for noen uker siden å se «Hvis det skjer...»-jobben for VG fra SMFB. Vikingane-duoen Jon Iver Helgaker og Jonas Torgersen leverer klokke-ren regi i det som vel er å regne som reklamefilm-debut?

«Hvis det skjer er vi først» av SMFB

(De gutta fortjener egentlig et eget Kudos-rop for denne nyheten)

– Og helt til slutt. Dette er en veldig, veldig fin film. Godt håndverk – hele veien fra Norge til Amerika.

«Just Like The Movies» av TRY Reklamebyrå

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Takk for meg. Jeg slenger stafettpinnen i retning av to flinke fyrer som sjelden surrer til ting når de jobber: Anders M. Holm og Sebastian Prestø, gamle kollegas og nye konkurrenter i Morgenstern. Vis oss hva dere liker’a?