– Kan ikke unngå å dra frem disse fine filmene

Vi er tilbake i Anorak, men denne gangen er det kreativt team Kaja Wang og Nora Eide som viser frem reklamefavorittene sine.

Work 1920x1080 1440x810
Kaja Wang og Nora Eide.

Makkere og venninner

Kaja Wang og Nora Eide møttes på en kreatør-speed date på Westerdals i 2014, og har siden den gang vært både profesjonelle partnere og personlige venner. De arbeidet tidligere hos Los & Co, og er i dag inne i sitt tredje år hos Anorak. Når de ikke lager reklame, forteller de hverandre lettbeinte skrøner fra henholdsvis Groruddalen og Trøndelag.

– Tusen takk til våre gode, gamle kolleger, May Linn og Melissa. Dere har lært oss alt vi kan om både Bardufoss, thaiboksing og innredning av grupperom. Vi håper dere har det bra.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– Dette var ikke lett, sa brura og drakk en kartong med helmelk. Det er veldig mange flinke folk som lager veldig mange fine jobber for tida, og vi skulle gjerne nevnt flere, men vi skal prøve å holde det ganske kort.

– Ikke bare er finn.no noe av det beste som finnes på internett, men Morgenstern lager også fantastisk mye fin kommunikasjon for tjenesten. For eksempel denne filmen om jobbytte som både er morsom, gjenkjennelig, og som får ekstra pluss for de deilige skvulpelydene når koppen er i lufta.

– Vi vil også trekke frem Morgenstern sin Brukt IKEA-katalog, som på utmerket vis får frem at man ikke trenger å kjøpe nytt når man kan kjøpe brukt.

Skjermbilde 2020 05 25 kl 12 14 22

Denne jobben har jo fått kudos mange ganger før, men man kan ikke slutte å skryte av noe bare fordi det allerede har fått mye skryt. Man kan ikke la være å si til Andrea Bocelli at han er en utsøkt tenor bare fordi han har fått høre det en del ganger før, og man kan ikke unngå å dra frem disse fine filmene laget av Per Høj med Morten Borgestad på regi.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Dette er goodvertising på sitt aller godeste. Ved å gjøre om telefonboksene sine til sparebøsser, har Une gitt millioner av colombianere muligheten til å begynne med mikrosparing. Det er både smart og fint.

– Så over til noe litt mer useriøst. Dette er en sånn idé som det er fort gjort å forkaste fordi det blir for dumt, men som ender opp med å bli utrolig festlig hvis man faktisk gjennomfører det.

– Shout out til søsterbyrået vårt &Co i Danmark som lager innmari bra ting, som for eksempel denne solbrente perla.

– «I disse tider» hvor vi ser ekstra mye på filmer og serier, har det vært interessant å få et gjensyn med hvordan produksjoner har løst sponsoravtalene sine. Denne episoden av TV-serien «Community», hvor merkevaren Subway blir registrert som et menneske gjennom prosessen «Corporate humanizing», må være et av de beste eksemplene på godt utnyttet sponsorat fra de siste årene. Mye av grunnen til at det fungerte, var at Subway stolte på showrunner Dan Harmon og lot ham få frihet til å skrive inn merkevaren slik han ville i serien. Resultatet ble både en morsom episode, en interessant kommentar om reklame, og god synlighet for Subway.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Vi vil gjerne sende kudos-staven videre til Vincent Placht og Maria Maaneskiold i Marvelous. De har vært i praksis hos Anorak, og vant Gulltusjen i mars. Det er jo litt kjedelig at de ikke får dratt til Cannes helt ennå, men vi håper at de kan trøste seg med kudos-spalten mens de venter.