– Gjenkjennelig på flere mils avstand

Grafisk designer Daniel Bergsnes Nerheim i Bleed har fått stafettpinnen. Han er over gjennomsnittet glad i stram og gøyal design, og denne uka viser han frem sine favoritter.

Daniel kf
I Bleed: Daniel Bergsnes Nerheim.

BIO

Daniel Bergsnes Nerheim er en grafisk designer fra Ålesund som jobber i Bleed. Han har en bachelor fra Westerdals, har tidligere jobbet hos Neue og trives best når han får klekke ut kule ting i skjæringspunktet mellom visuelle identiteter og typografi, med en solid dose motion til å utvikle gøyale visuelle konsept.

– Stor takk til Martin for stafettpinnen! Du er en veldig flink, snill, kul og bra fyr, håper noe av det du ser her faller i smak!

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Om alt jeg vil utrette som designer rent estetisk sett skulle destilleres til kun ett verk så hadde det blitt denne plakaten av Martin Asbjørnsen for en performance på Kunsthøgskolen i Oslo. En perfekt ansamling av noe av det beste jeg vet: stram typografi med en (bokstavelig talt) gøyal twist, utført med en befriende selvsikkerhet.

Ma 1

– For de som kjenner meg så kommer nok ikke dette som en bombe og det føles nesten som juks å ta det med, men illustrasjonene til Oscar Grønner fortsetter å være noe av det fineste jeg vet om. Om det er en detaljert illustrasjon av Erna Solberg eller bare en liten sirkel så er det alltid like mye personlighet i hvert eneste strøk, og umiddelbart gjenkjennelig på flere mils avstand. Jeg blir aldri lei av det naive universet han har skapt og ønsker meg et fullt sengesett med disse illustrasjonene.

Oscar 4
Illustrasjoner av Oscar Grønner.
Oscar 1
Oscar 5
Oscar 2
Oscar 6

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Et prosjekt som har vært med meg siden studietiden og garantert kommer til å fortsette å være en inspirasjon fremover er den visuelle identiteten til Kunsthal Charlottenborg i København av Wrong Studio. Først og fremst så preges hele jobben av bunnsolid typografi, men det er måten de integrerer kunstverkene som en del av identiteten som er kjernen av konseptet og hvor det meste av moroa oppstår. Balansen mellom den relativt nøkterne institusjonsidentiteten og kunsten som får regjere fritt er perfekt utført og legger et grunnlag for veldig mange gøye uttak. Så må det også bare sies at jeg nok aldri kommer til å slutte å være svak for layouter hvor elementer overlapper typografien. Praktisk? Nei. Kult? Ja.

KC 6
Visuell identitet til Kunsthal Charlottenborg, av Wrong Studio.
KC 5
KC 4
KC 3
KC 2
KC 1

– Koblingen mellom musikk og design har alltid stått veldig sterk for meg, så mye av det som kommer ut fra det Atlanta-baserte plateselskapet Geographic North, drevet av flere designere, har vært til stor glede både visuelt og lydmessig. De eksperimentelle utgivelsene deres er akkompagnert av spreke typografiske løsninger og overraskende joviale farger som legger grunnlaget for et veldig lekent univers fullt av overskudd. En perfekt balansegang mellom moro for hele familien og det litt mer navlebeskuende uttrykket man vanligvis forbinder med eksperimentell musikk.

GN 6
Sprek typografi og jovial fargebruk, av Geographic North.
GN 5
GN 4
GN 3
GN 2
GN 1

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil gjerne sende stafettpinnen videre til min tidligere kollega, klassekamerat og all-around bra fyr Simen Røyseland i Neue. Nå som han er tilbake fra pappapermen og blitt litt varm i trøya igjen så vil jeg gjerne høre hva som har inspirert han i stundene mellom oppussing og bleieskifting.