– Spre det glade budskap
Kudos har havnet i hendene til Yvonne Aarset og Hanne Årsnes i ELLE mELLE, Ålesunds første rene designstudio.
BIO
ELLE mELLE er et designstudio i Ålesund som startet opp i 2000. Vi bygger sterke merkevarer gjennom strategisk design og engasjerende historiefortelling – på tvers av flater. Vi er et team av rådgivere, grafiske designere, illustratør, innholdsprodusent og tjenestedesigner som jobber sammen i et kreativt miljø i inspirerende lokaler midt i Ålesund. Vi har en variert hverdag der vi jobber med spennende prosjekter tett sammen med ambisiøse kunder.
– Vi tar lett over stafettpinnen fra våre venner litt lenger nord, Form til fjells. Yvonne husker også godt stafettpinnen fra friidrettsarenaen på 70- og 80-tallet, der hun blant annet vekslet en del på Bislett.
Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.
– Synes det var veldig vanskelig å velge, det finnes jo så mye smekkert der ute, men her er noen favoritter fra oss.
– Sjokolade er jo magiske greier og det er denne jobben fra OlssønBarbieri og CF18 Chocolatier også. Denne jobben har en god ide i bunn, den oser av kvalitet, skikkelig håndverk og bærekraft. Når jeg så denne jobben tenkte jeg: YES!
– Vi elsker bøker og annet taktilt design, så ingen overraskelse at et av forslagene er bøker. Og her får man fremmet de lokale favorittene, og i disse dager er denne mer aktuell enn noen gang. Vi slår et slag for de små, nære aktørene vi ikke vil miste. Mer om jobben her.
– Denne er nok litt far fetched, men synes det er så viktig det juryen sa: Denne oppgaven handler ikke om å lage noe som ser fint ut, men hva design kan bidra med i et større perspektiv. Vi så den også vinne DOGA-merket under Designdagen og ble oppriktig imponert. Prøvde å få de til Ålesund for å «spre det glade budskap», men så kom koronaen. Vi får ta opp igjen tråden når vi kan begynne å bevege oss litt mer fritt.
Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.
– Denne identiteten er gammelt nytt, men det er en jobb jeg gjerne skulle lagd selv. Byrået fra Amsterdam har klart å lage en tidløs identitet som er superstram, men samtidig organisk og leken.
– Denne jobben er bare jækla fin, i våre øyne.
– Første gang jeg så coveret til High Tide Sound System Volume 21 tenkte jeg: Søren! Hvorfor har ikke jeg laget dette? Veldig leken, fri og interessant strek. (Hanne
– Grafisk designer og typograf Stefan Sagmeister har i mange år vært en stor inspirasjon. Hans typografiske lekenhet og nysgjerrighet har fascinert og inspirert. Legger ved lenker til noen av hans arbeider.
Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– Vi sender stafettpinnen videre til grafisk designer Alexandra Gjerlaugsen i Bielke & Yang. Hun var ansatt, sammen med Maria Stensøe, i studentbyrået vårt High July i 2018. Da drev de byrået sammen i en måned, som sitt eget, og gjorde en fantastisk jobb for flere gründerbedrifter. De gjorde alt selv, utenom innsalget som vi i ELLE mELLE hadde gjort på forhånd. Og så var vi der for dem om de trengte oss.