– En omfattende jobb

Stafettpinnen holder seg fortsatt nord for Polarsirkelen, denne gangen i Bodø hos designeren Ole-Marius Storfjell i by north™.

93092 f64de original
Identitet for Nasjonalmuseet, av Metric.
93093 90aa6 original
Identitet for Nasjonalmuseet, av Metric.
93094 bdebc original
Identitet for Nasjonalmuseet, av Metric.
93095 33db0 original
Identitet for Nasjonalmuseet, av Metric.
93096 f8543 original
Identitet for Nasjonalmuseet, av Metric.
93097 bc1c6 original
Identitet for Nasjonalmuseet, av Metric.

Designer i by north™ : Ole-Marius Storfjell.Ole-Marius Storfjell er utdannet Art Director ved Westerdals, og har tidligere jobbet blant annet for Scandinavian Design Group og Mission Design. Han er i dag designer og partner i by north™ som holder til i Bodø. Der designer de først og fremst identiteter og emballasje, og vinner en og annen pris hos DOGA, The Dieline og Type Directors Club når de har gjort noe ekstra fint.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Den nye identiteten til Nasjonalmuseet, av Metric, fortjener etter min mening mer oppmerksomhet. En omfattende jobb for en av landets viktigste formidlere av kunst, arkitektur og design løst på en enkel og elegant måte med gjennomtenkt typografi, en klar og sterk fargepalett og tydelige ikoner. Det er utfordrende å skape en sterk og tydelig identitet som kan bygge identitet samtidig som innholdet (altså kunsten) får stå fremst og få den oppmerksomhet den skal ha. Det har folkene i Metric greid ved holde identiteten stram og minimalistisk, og ikke minst gjennom streng art direction når de har valgt hvilke kunstverk som skal løftes frem.

– Ekstra kudos for valg av siste bilde i presentasjonen av jobben på Metrics nettside, mer nasjonalt blir det ikke ;-)

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg skulle gjerne vært en del av designteamet hos Manual Creative da de fikk briefen for identiteten til Boom. Ikke fordi jeg synes sluttresultatet er så fantastisk (det er bra altså!) men mest fordi det ville oppfylt alle guttedrømmer å få utvikle identitet for verdens raskeste (supersoniske faktisk) kommersielle fly. Og når de har valgt navnet Boom som flyprodusent, skjønner man at dette er en kunde som ikke er redd for å tøye grensene en smule.

Identitet for Boom, av Manual Creative:

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender den videre til Bjørn Heggdal i Link. Han er spesialist på emballasje og har et litt spesielt forhold til papp, som små barn på julaften hiver han gjerne innholdet i eska til side for så å kose seg med emballasjen. En fagmann til fingerspissene med et stort hjerte for funksjonell og miljøvennlig innpakning, og en fantastisk samarbeidspartner for by north™ i mange prosjekter.


Annonse: