Like leker best

Marius Nilsen jobber som prosjektleder i Heydays. Han blir inspirert av magien som oppstår når mennesker med felles forståelse møter hverandre, og skaper noe sammen. Se hvilken film som nesten får ham til å grine hver gang.

90758 88e6e original
Villa Furulund, fotografert av Damian Heinisch og Simen Øvergaard.
90759 98b34 original
90760 4237c original

Prosjektleder i Heydays: Marius NilsenMarius Nilsen er utdannet medieviter og har flere års byråerfaring som rådgivende prosjektleder i produkt- og designbyrået WORK, og fra designavdelingen i Dinamo. Nå er han på plass som senior prosjektleder og rådgiver i teamet til designbyrået Heydays. I tillegg til dette jobber han også som skribent og fotograf for sykkelmagasinet Landevei og for det britiske sykkelmerket Rapha.

– Takk Tony, og hei til gjengen på Simpleness i samme slengen - dere er råflinke!

– Jeg fortsetter på sporet i bransjen med flere flinke folk jeg - og har lyst trekke frem eksempler på magien som oppstår når man lar mennesker som er opptatt av det samme og har forståelse for hva kunden ønsker å formidle, får lov til å produsere ting sammen. Følger opp dette med et arbeid som i stor grad bygger brand og kommuniserer merkevare gjennom å vise historier med mennesker som elsker det de driver med, produsert av noen forstår segmentet de skal henvende seg til og som i tillegg leverer på strategien til merkevaren. At det ser helt nydelig ut - det hjelper jo også.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Jeg har lyst til å trekke frem en jobb som er noen år gammel, men som fortsatt står seg meget godt. Damian Heinisch og Simen Øvergaard fotograferte hjemmet til arkitekten Svein Lund, Villa Furulund for Lund Hagem arkitekter. Det er et herlig eksempel på en arkitekt som er opptatt av lys, natur og bygg, sammen med fotografer (naturligvis opptatt av lys) som omfavner og løser oppgaven helt ypperlig. Huset i seg selv er bygd rundt en klynge med trær som står i herlig samspill med byggets karakter. Samspill mellom hus og natur + samspill mellom arkitekt og fotografer = utrolig fint resultat. Bildene ble tatt over to dager og prosjektet vant forøvrig Gull i kategorien Arkitektur, Gullsnitt 2013. (Se bildene i mediespilleren)

– Vil snike inn en ekstra kudos her til Simen Øvergaard som i mine øyne er en av landets mest lovende unge fotografene innen kategorien dokumentar og feature. Simen har gjort utrolige mye bra arbeid siste årene, særlig digger jeg arbeidet fra Holmenkollen og bildene hans fra Trollstigen - han er en sånn fotograf du kunne sendt hvor som helst på opptak og tenke at du får gull tilbake - så får du diamanter i stedet!


Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Siden jeg er glad i å være ute og tilbringer rundt 12000 kilometer i året på sykkelen i all slags vær og vind, er det kanskje ikke noe overraskelse at jeg liker opplevelser på naturens premisser. Det som er spesielt fett med dette arbeidet fra Salomon er at det er så rått å se på mennesker som gjør noe de digger, produsert av noen som vet hvordan man filmer kategorien - og med det mener jeg at de vet hvordan man skal filme noen som løper trail - og at det i tillegg gjøres av en merkevare som innehar kredibiliteten de påberoper seg. Dette bygger brand så det kviner etter uten å ha et spesifikt produktfokus. Det er også dette som gjør det så fett. Salomon hadde en langsiktig strategi om å ta tilbake tronen på trailrunning markedet og startet for noen år siden med en videoserie på Youtube for å bygge merkevare. Tar du en titt på beina til de fleste som driver med ecotrail eller mountainrunning i dag - så ser du at de absolutt har lykkes i å bygge en merkevare som selv de mest krevende konsumentene velger å kjøpe.

– Selv jeg som ikke løper trail får lyst til å begynne når jeg ser dette, og da hadde jeg sikkert også handlet Salomon. Jeg begynner nesten å grine hver gang jeg ser denne videoen (kanskje fordi jeg også ønsker meg en en sånn hund :)

Produsert av The African Attachment for Salomon

– Hadde vært kult å se flere norske sportsbrands gjøre slike ting fremfor kortsiktige stunts på «prisras» alskens annet mas - mange gjør det, men hadde vært kult å se enda flere. Nemlig tørre å satse på merkevarebyggende innhold som skaper tillit til produktene som selges, helst produsert av folk som faktisk lever det livet de blir hyret til å portrettere, da blir det finest.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg har lyst til å sende stafettpinnen videre til en ung fotograf, Hinda Fahre. Helt siden hun startet har jeg vært fan av både private prosjekter og kommersielle jobber hun har gjort. Hinda har en utrolig evne til å skape form og en naturlig følelse i alle jobbene hun gjør, med en særegen stil som jeg digger. Særlig vil jeg trekke frem en jobb hun gjorde for den norske vaskeproduktserien Klar (som Bielke&Yang har gjort en fantastisk visuell identitet og pakning for). Noe så uvant som vaskeprodukter presentert uten labfrakker og lovord om «skinnende rent på x antall sekunder», men i stedet flotte bærekraftige produkter i naturlige settinger hjemme på kjøkkenbenken eller på badet. Det er nesten så jeg lukter sommerferie når jeg ser bildene.


Annonse: