Filmer som er skutt på film

Filmfotograf Karl Erik Brøndbo fremsnakker denne uka. For å gjøre utvelgelsen litt enklere for seg selv har han valgt å kun trekke frem jobber som er skutt på film.

Image0
På jobb: Karl Erik Brøndbo.

BIO

Karl Erik Brøndbo er filmfotograf og har blant annet gjort spillefilmene «Den største forbrytelse» og «Alle hater Johan» - og tvserien «Tore» (Netflix). Og veldig mange reklamefilmer.

– Takk for pinne, Andreas! I forrige uke spurte du om jeg har tid til å ta over etter deg i denne spalten. Det har jeg egentlig ikke så det går nok utover forarbeidet på den filmen jeg skal skyte denne uka. Dessverre for deg så er det også du som har regi på den filmen.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– Jeg liker julefilmen til Posten som Mathias og Matias lagde for noen år siden veldig godt!

Av POL for Posten. Produsert av Bacon.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– Det er så mange å velge mellom at jeg tenker å kuratere det slik at jeg kun velger filmer skutt på film. Slik at vi alle kan se og bli enige om at fargene, måten høylyset bøyer av på og looken generelt som film gir, ser helt fantastisk ut. Og at dette er noe vi må gjøre mer av selv om det er mye mer praktisk og billig å skyte digitalt.

– Jeg skulle gjerne ha gjort Daniel Wolfe’s San Miguel-reklame som blandet formater allerede i 2011 - lenge før vi andre begynte å grave fram de gamle hi8-kameraene fra kjelleren. Skutt av Robbie Ryan som blant annet har gjort «Poor Things», «Fish Tank» og «American Honey».

– Og så har han gjort denne Hennessy-reklamen som ser helt vill ut. Skutt i Praha med en kombinasjon av nedskalerte modeller i studio og VFX fra The Mill. Og send en tanke til alle lysfolkene og gripene som har stått og ristet seg svett med kamera, rigger og lamper for å lage denne illusjonen da. Neste gang dere lager en reklamefilm med tog der det lissom skal være i fart - ta en titt utenfor. Det ser ut som en performance med alle de i Klättermusen-jakke fra Dagslys som står og snurrer på speil, flagg og kvist på kombostativ. Jo Strømgren Kompani eat your heart out!

«The Piccards» for Hennessy.

Caroline Konings Wrangler-reklame er skutt på 16 mm som er et nydelig (og undervurdert) format. Masse dybdeskarphet og naturlig grain.

«In Case Things Go South» for Wrangler.

– Og denne Nike-filmen er fin og enkel!

Nike + Off White.

– Kanskje alle de syntetiske bildene AI har gitt oss de siste årene gjør at vi trekker mot mer organiske formater igjen (jeg tror og håper det samtidig)?

– Til slutt en gammel klassiker, Jonathan Glazers gamle Cadbury-reklame. Hadde vært gøy og lest treatmentet og vært flue på veggen i kundegodkjenningen av denne.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg vil sende stafettpinnen videre til «Skitbyens» store sønn og regissør Ole Martin Hafsmo. Finner denne mannen inspirasjon fra noe annet enn franske musikalfilmer fra 60-70-tallet? (tror ikke det)

– Og apropos Ole Martin Hafsmo, kan jeg slenge med en bonusfilm på slutten?