Kreativ kraft

No Name-gründeren, Aram Zarkoob Vaughan, fremsnakker arbeid i ukens Kudos.

BIO

Aram Zarkoob Vaughan har kreativ utdannelse fra Westerdals og har vært i reklamebransjen de siste 13 årene. Aram jobber med å fremme mangfold, kvinners naturlige plass i kommunikasjonsbransjen, og med å tydeliggjøre viktigheten av den kreative kraften i arbeider. Hun har erfaring fra byråene Kitchen og ANTI. I dag driver hun byrået [NO NAME], der hun representerer noen av Norges beste artister og kokker.

– Takk Maja og Snorre! Jeg vet at det var harde diskusjoner og mange fantastiske kreative kollegaer som ble diskutert før valget falt på meg. En minoritetskvinne. Kun en meter over bordet. Det er en ære!

OK4 A1020

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– I våre pandemidager er det naturlig å trekke frem «Kaizer Virus» av Anorak som tok fansen (les målgruppen) ønske om å oppdage innhold på alvor. En absolutt annerledes måte å lansere et album på.

– Den andre jobben jeg ønsker trekke frem er jobben som er gjort av Thomas & Eirik i SMFB; Seven Days of Rain for Geox. Denne jobben husker jeg godt da den kom ut. Vi var alle misunnelige på hvor godt gjennomført denne var.

7 Days of Rain for Geox, SMFB.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Politibrutalitet er ikke noen nyhet i USA. Allerede i 2016 lagde AKQA Brazil en lanseringskampanje for Usher sin låt «Chainz».

«Don't Look Away» - er den første musikkvideoen som bruker ansiktsgjenkjenning for å kreve oppmerksomhet.

– Trigger warning: Advarer om vold i caset.

– Nå til noe litt annet. I forkant av 2015 «MTV Video Music Awards», oppfordret MTV alle sine egne fans til å lage reklametavler for å promotere showet - med litt hjelp fra en grønn skjerm og Miley Cyrus. Jobben er utført av det alltid inspirerende kanadiske byrået Jam3.

– For dere som ikke kjenner til Jam3: Gjør dere selv en tjeneste, besøk nettsiden og bli inspirert!

MTV VMA - Green Screen case, Jam3.

– Arbeider som setter spor og klarer å lage en trend som er viktig for planeten vår er sjeldne. Denne glemmes ikke lett, kanskje fordi den er full av handling og ikke så mange påstander (?).

– #OPTOUTSIDE for REI. Laget av San Fransisco baserte Vanables Bell + Partners. Mange fantastiske arbeider kommer fra dette uavhengige byrået.

#OPTOUTSIDE for REI, Vanables Bell + Partners.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg ønsker å sende stafettpinnen videre til strategisk planner, Linn Johnsson i Kitchen. Hun tenker ofte mange tanker i en og samme setning. I tillegg er hun partner in crime i mangfoldsarbeidet vi startet før sommeren. Det er alltid spennende å høre hva slags jobber som inspirerer henne!