«Er du helt idiot?»

Ukens Kudos er klar med kreatørene Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen i Atyp.

Fant sammen igjen

De gikk i samme klasse på Westerdals og jobbet som team noen år i TBWA\OSLO. Etter en tid hver for seg i ulike byråer, fant de sammen igjen i 2015 – og har vært i Futatsu og Atyp etter det.

Teams2
Med og uten hår på hodet: Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen.

– Mange takk til Torkild og Bjørnar for denne pinnen. Vi er jo glade i pinner generelt, Kudos-pinner spesielt.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.

– Siden vi har bestemt oss for å trekke frem filmer vi selv har hatt med som referanse i kundemøter, kan vi jo like gjerne begynne hjemme hos de som ga denne pinnen til oss. For Morgenstern har gjennom mange år laget veldig mye fint for Finn.no, og fra en kiste full av gull vil vi spesielt trekke frem filmen Wingsuit. «Er du helt idiot?»-kommentaren er i våre øyne helt der oppe med «Doffen har daua!» og «Nå har’em jammen laga bok av Ringenes Herre, og nå!».

«Wingsuit» av Morgenstern, for Finn.no.

– En annen jobb som vi har referert til opptil flere ganger, er «Tiss i fart. Ta toget.» for NSB. Den er på en måte både poetisk, absurd og småfrekk på en og samme tid. At en kunde som NSB våger å stå løpet ut og signere med «Tiss i fart.» er jo bare å bejuble. Og Janne & Stian & co skal selvfølgelig også ha sin del av den jubelen.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.

– Ja visst, det kan vi gjøre. Og da kan vi jo begynne med den kampanjen som mer enn noe annet har inspirert oss. «Real Men of Genius» begynte vel som en radiokampanje for Bud Light, men ble etter hvert fulgt opp med filmer og diverse. I alt ble det laget et hundretalls fantastiske radiospotter, men vi kan nøye oss med et par filmer i denne omgang.

– En annen film vi har en tendens til å drasse med oss, er «Walk in Fridge» for Heineken. Det er ikke så mye å si om den, egentlig. Vi synes bare den er treffende og veldig morsom.

– Til slutt vil vi trekke frem en litt nyere jobb for Apple som på en enkel og tydelig måte kommenterer tiden vi lever i. Den er også en fin påminner om at det meste vi holder på med er avhengig av kontekst.

Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Siden vi allerede har nevnt NSB i denne saken, så føles det naturlig å sende pinnen videre til Ragnar Roksvåg i Los & Co. For ingen i hele verden har lagt igjen mer penger hos NSB enn mannen fra Moss. Og btw, vi venter jo fortsatt på den invitasjonen til en helaften på Lorry, Ræggen!