– Det blir alltid noe ekstraordinært
Egentlig ville gründer av byrået Simpleness, Tony Næss, sende Kudos-stafettpinnen videre til Kanye West. Men han fant ikke kontaktinformasjonen.
Tony Næss er utdannet grafisk designer og har jobbet som Art Director i ulike magasiner før han tok steget over i den digitale verden. Etter å ha jobbet som webdesigner i byrå og freelance, startet han byrået Simpleness hvor han i dag er partner, daglig leder og designer. De siste årene har fokuset vært netthandel og digital retail med engasjement for inspirerende og engasjerende innhold. Tony har jobbet med kunder som REMA 1000, Tax-free.no, Jernia, Diemme og JUICE.
– Takk for spotlighten, Jeton. Kudos til ditt kudos-bidrag. Elsker at du har blitt så moderne og at du synes jeg har god smak. Får se om du fortsatt synes det etter dette.
Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i
– De flinke folkene i Bakken & Bæck har redesignet den populære betalingsappen Vipps. En allerede brukervennlig applikasjon ble enda enklere, raskere og morsommere å bruke. I tillegg har Vipps også laget denne morsomme snutten «Fnattfritt med Vipps Regninger» (se arbeidet i mediespilleren).
– Ellers så syns jeg VGs nyhetstjenesten Peil er et kult produkt med et interessant nyhetsformat. Branding og applikasjonsdesign er gjort av flinkisene i Heydays.
Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv
– Mr. Porter er en av de mest innovative og inspirerende netthandelsaktørene innen livsstil og mote for herre. De har siden dag én skjønt hvordan man skal jobbe med inspirerende og effektfull innholdsmarkedsføring. Det er vanskelig å trekke frem et arbeid som jeg skulle lagd selv, men intervjuet med superkokken Massimo Bottura fra Osteria Francescana er utrolig smakfullt og meget representativt for nivået og kvaliteten på innholdet deres.
– Flere filmer på Mr. Porter sin YouTube eller artikler på Mrporter.com.
– «The Great Beauty» [«Den store skjønnheten»/«La grande bellezza», Paolo Sorrentino, 2013] er en italiensk dramafilm. En film som anbefales på grunn av en fin historie, men kanskje enda mer fordi den er fantastisk filmatisert.
– Burberry rebrander seg etter 20 år i erkebritisk drakt. Den nye logoen og monogrammet er designet av Peter Saville (mannen bak Joy Division-coveret og siste reprofileringen til Calvin Klein). Vi er vant til å se rebrandinger hele tiden, men måten de har rullet ut den nye profilen er det som gjør det ekstra spennende. Deilig å se noen som har vært sååå trauste, endelig gir litt gass.
- Mer på Burberrys Instagram
– Et annet brand som har fått mye medvind og blitt veldig synlig den siste tiden er svenske Oatly. Fantastiske plantebaserte produkter, gjennomgående sterk profil på emballasjer, og med en leken og tydelig kommunikasjon. Heier på disse folka og plantebaserte produkter.
– Volvo - Made by Sweden - Vintersaga: Dette er en av de fineste bilreklamene jeg har sett og hørt. Re-make av en gammel svensk visesang produsert av Oskar Linnros har fått meg til å se reklamefilmen til Volvo mange, mange ganger.
– Ingen inspirerer som Kanye. Uansett hva han rører innen musikk, video/film, sceneshow og performance, klær og sko blir det alltid noe ekstraordinært ut av det. Forrige uke ga han ut låta “I Love It” ft. Lil Pump. En morsom video - utypisk Kanye.
Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– Egentlig ville jeg sende stafettpinnen videre til Kanye West, men fant ikke kontaktinformasjon til Mr. West eller manageren. Muligens hadde han endt opp med å sende den neste kudosen til seg selv - og da hadde vi hatt det gående. Derfor går stafettpinnen og neste kudos til Marius Nilsen. En god venn av meg som akkurat har startet hos Heydays som strategisk prosjektleder. Han er en superdyktig fotograf, rå syklist og skribent for sykkelmagasinet Landevei. En kjekkas som har vært i designbransjen flere år.
POL står bak profilkampanjen for Vipps. Regi og produksjon: Matias & Mathias / Bacon.