Reklamens invaderende natur
Det unge teamet Jakob August Andresen og Trym Bjor Aasheim i ANTI har finkjemmet reklameverdenen, funnet hva de liker, og samlet det hele i ukens Kudos.
BIO
Art Director Trym Bjor Aasheim og tekstforfatter Jakob August Andresen jobber sammen i ANTI. De elsker reklame og har ikke adblock.
Fortell om én eller flere norskproduserte jobber dere er glad i.
– Vi gikk begge fremdeles i barnehagen da denne radiospotten for Diplom Is kom ut. Husker vi ble sinna da den fikk andreplass i sølvmikken i april 2003. Åpenbar vinner, tenkte vi da. Og det er fremdeles den beste radiospotten vi har hørt fra april 2003.
DIPLOM IS RADIOREKLAME
– Vi har fått totalt fire betalingsoppfordringer på grunn av feilstavet KID-nummer. En av grunnene til at vi liker denne jobben fra Anorak for Vipps.
– Vi er ikke jenter, men har skjønt at de får mye lettere urinveisinfeksjon enn oss gutter. Veldig fin løsning, som bruker reklamens invaderende natur til å hjelpe. Kudos til Mira og Sebastian i Morgenstern!
– Denne annonsen fra Kitchen kunne man ikke laget i dag. Det er helt umulig. Er det fordi den er for drøy? Eller fordi veldig få bruker flip-telefoner? Vi vet ikke. Vi vet bare at denne kunne man ikke lagd i dag. Vi vet også at vi synes den er veldig gøy. Vi visste derimot ikke at den ble laget på grunn av et nakenbilde som ble tatt på Quartfestivalen på 90-tallet. Men da de voksne på jobben fortalte oss det ble det enda morsommere.
– Og når vi er inne på djuice og voksne på jobben: denne her fra våre kreative ledere, Per Erik Jarl og Christian Hygen. Veldig rar og moro da vi så den som små. Enda morsommere nå.
Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid dere gjerne skulle ha lagd selv.
– Vi la merke til at de tre siste kudosene har alle inkludert en jobb fra New Zealand. Vi liker ingenting fra New Zealand. Derfor så vi mot gamle Zeeland i Nederland hvor den kjente Nederlandske politikeren Dick Dees er fra. Han representerte jo det veldig EU-vennlige liberalkonservative partiet Volkspartij voor Vrijheid en Democratie en gang i tiden. Så da tenkte vi det passet med arbeid fra vårt favoritt-EU-land. Nemlig, Sverige! Fikk oss til å ønske å dra til Östergötland uten å vise et eneste bilde fra stedet. Kreativ, gøy og annerledes måte å lage «Visit»-reklame på.
– For å få flere til å ta med sin egen pose til butikken, endret East West Market i Canada plastposene sine til flaue plastposer. Smart og moro!
– Ja, vi liker moro ting, men også fine ting. Wieden+Kennedy kom nylig ut med en ny film under Call it Covid-prosjektet, kalt «The myth». En veldig fin etterfølger fra fjorårets «a word», sprunget ut fra Stop Asian Hate bevegelsen. Satte en støkk i oss denne òg. God tekst og fint bildet.
Hvem vil dere sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?
– Vi gir den pinnen videre til David Alexander Leithe & Sondre Gogstad i TRY. De er to snille gutter/menn som alltid har vært flinke til å følge med på hva som lages og har blitt laget, så vi er spente på å se hva de velger å kudosere.