– Merkevarer må bidra til kulturen, ikke bare avbryte den

Andreas Nordberg, en fyr med mange titler. Han er partner og regissør i det kreative studioet Push, som også har kontorer i Tokyo, Shanghai og Sydney. Og i ukens Kudos viser han frem sine reklamefavoritter.

Andreas 2023 02 01 push edit 2
Andreas Nordberg. Foto: Magnus Nordstrand.

BIO

Andreas Nordberg | Tidligere lettmatros, kreatør og AD, og er nå partner, kreativ leder og regissør i push.xyz.

– Tak for pinden, Marius. Du er min favorit blandt dansk-norske filmfotografer.
Du er også en meget inspirerende fyr og en god ven.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i

– Fin og enkel idé kommunisert på en nydelig måte. Viser hvor viktig 1881 har vært, og fortsatt er for å finne folk og koble dem sammen. Jeg er svak for denne typen reklamefilmer.

1881 - Coming home/Kvinnen i mitt liv.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv

– En god strategi er nøkkelen til en vellykket kampanje, og den beste strategien løser alltid et problem. I denne kampanjen brukte Nike vanlige tenåringer, og resultatet var en kampanje som gikk viralt. Dette er så smart, og jeg skulle ønske jeg hadde laget den selv.

Nike - «Find your greatness» av Weiden + Kennedy.

– Volvo har alltid utmerket seg i kommunikasjonen av både små og store temaer, enten det handler om den avanserte teknologien bak sikkerhetsbeltene deres eller et enkelt budskap om betydningen av foreldrepermisjon.

Volvo - Family bond.

– Jeg liker hvordan denne smelter sammen kunstnerisk eksperimentering, kulturelle nyanser og fortidsfortellinger på en sofistikert og interessant måte. Det vekker paralleller til Werner Herzogs «Into the Inferno», men har også en moderne, Nike-lignende vibb. I stedet for å bare vise det på en tøff eller informativ måte, gir de det en følelsesmessig dimensjon, menneskeliggjør det mekaniske.

Jindal Steel - The steel of India

– Historiefortelling som merkevareidentitet. Et av de beste markedsføringstiltakene Patagonia noensinne har gjort, mener jeg. Forbrukere er smarte; de kjenner igjen en god jakke når de ser en. Det de ønsker fra en merkevare er å bygge tillit gjennom verdigrunnlaget. Her gjør Patagonia akkurat det.

Patagonia - Denali.

– Ødeleggelse av et lands kulturarv er kanskje den raskeste måten å slette et lands nasjonale identitet på. Denne kampanjen/aktiveringen gjorde hver ukrainske statsborger til en vokter av deres nasjonale arv. Fordi kultur er identiteten til mennesker og den kan ikke bombes. Kampanjen står som et vitnesbyrd om teknologiens kraft for å ivareta kulturarven i krisetider.

Unesco/Polycam - Backup Ukraine.

– Og til slutt: Litt rolig japansk overspilling, men denne er gøy, og har funka veldig bra.

Canva - Make it Unbelievable.

Hvem vil du sende stafettpinnen til, og hvorfor?

– Sender videre min venn og tidligere kollega Øistein Engelsen Fjæra fra det svartkledde byrået A New Type of Interference. Strategitype og rockestjerne med god smak og sterke meninger. Få se hva du liker Øistein!