Når teknikk, uttrykk og historie møtes

Kudos-stafettpinnen har denne gangen landet hos videokunstner og animatør Kristin Bøyesen.

39623 89ab6 original
«Tango» av Zbig Rybczynski (1980)

Videokunstner Kristin Bøyesen har ni studie- og jobbår i Roma bak seg i tillegg til fire frilansår i Oslo, altså 13 års erfaring innen tegning, tradisjonell tegnefilm, foto, grafisk- og videodesign, konseptutvikling, visuelle effekter, motion graphics og live video. Hun har blant mye annet laget alt filmmateriale som vises under konsertene til det eksperimentelle metalbandet Ulver.

Hei! Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

– Skal jeg nevne noe visuelt og norskprodusert jeg er glad i så må det bli «Flåklypa Grand Prix». Det er så mye med denne filmen som appellerer til meg. Fra Aukrusts figurer til de finurlige personlighetene og historiene til den avanserte teknikken og gjennomførte estetikken. Den hadde stor innflytelse på meg da jeg så den og var garantert en av grunnene til at jeg begynte å interessere meg for animasjon.

«Flåklypa Grand Prix».

Nevn et inspirerende internasjonalt arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– Jeg fascineres av fortellerflyt og intrikate teknikker som krever at man virkelig tror på det man gjør for å i det hele tatt klare å komme i mål. Noen ganger uviktiggjøres teknikk og uttrykk av historiens styrke, men når teknikk, uttrykk og historie møter hverandre er jeg solgt. Jeg lar meg lett inspirere av arbeider som kan beskrives med ord som målrettet, bevisst, kompromissløst, lidenskapelig og gjennomført. Sannsynligvis fordi jeg ofte, på en eller annen måte, kan identifisere meg med dem. Ofte er det arbeider som kan sees på som en produksjonsmessig lidelse og som jeg vil gjette ender mer i lettelse enn glede. «Tango» av Zbig Rybczynski fra 1980 er et slikt arbeid. Avansert, komplekst, hypnotiserende og brilliant.

– «Nobody Beats the Drum – Grindin’» av Rogier van der Zwaag. Flott helt til man forstår hvordan den er laget. Da blir den fantastisk. Vond og vakker. Se også den herlige «making of»-snutten.


– Og denne absurd godt flytende animerte fortellingen for «Good Books – Metamorphosis» av Buck. Skulle jeg gjerne ha lagd, ja.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

Trine + Kim. De fortjener en stafettpinne fordi de alltid prioriterer kvalitet i arbeidene sine, noe som resulterer i utsøkt håndarbeid, design og visuelle utrykk. De er flinke. På mange flater. Og de er seg selv. Kudos til det.

Trine + Kim. Arkivfoto: Tarjei Krogh


«Tango» av Zbig Rybczynski (1980)