– Reklam eller inte, den löser ett faktiskt problem

Når administrerende direktør for Making Waves i Sverige, Jonathan Pettersson velger ut Kudos-favoritter, handler det om vitenskap og en dose kreativitet som resulterer i briljante teknisk løsninger.

75148 fa4af original
Fra «Brain Train», der matematikeren Wilhelm Landherholm forklarer prinsippene bak Pendelprognos.

Jonathan Pettersson, CEO Making Waves i Sverige. Foto: Hans-Olav Forsang

Jonathan Pettersson

har med sammenslåingen av Making Waves og Nansen blitt CEO hos Making Waves i Sverige. Tidligere jobbet han seks år i Chicago som ansvarlig for selskapets virksomhet i USA.

Fortell om en svenskprodusert jobb du er glad i.

  • «Train Brain» og appen/tjenesten Pendelprognos av Kärnhuset for Stockholmstog

– Nu jobbar jag inte själv med reklam, så jag ska villigt erkänna att jag inte har stenkoll på all den senaste reklamen, även om till och med jag har sett «Epic Split». Däremot är det väl ingen hemlighet att den bästa reklamen idag lika gärna kan vara själva produkten själv. Ett exempel som det väl är tveksamt om vi kan kalla reklam, men som jag gillar, är «Train Brain» som togs fram av det svenske byrået Kärnhuset åt deras kund Stockholmståg. Reklam eller inte, den löser ett faktiskt problem.


Byrået innledet et samarbeid med matematikeren Wilhelm Landherholm, som lagde en modell som med hjelp av historisk data og sanntidsdata forutser togforsinkelser med opp til to timers margin. «Train Brain» er nominert i årets Cannes Lions Innovation-festival.

Nevn et inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

  • Intel, «Project Daniel»: Hvordan stiftelsen Not Impossible lagde verdens første 3D-printede proteser slik at den 14 år gamle sudanesiske gutten Daniel kunne spise uten hjelp fra andre for første gang på to år.

– Om vi ska se till utländska exempel så har jag efter mina 6 år i USA sett min beskärda del av reklam. Pratar vi om reklam i tv så handlar den mycket om billigt producerad reklam av lokala bilhandlare eller tandblekning, men det finns företag som gör det så mycket bättre. Intel är ett sådant företag som med sina diverse initiativ lyckats förena sitt tekniska arv med väldigt fin storytelling, som exempelvis i fallet med «Project Daniel» som lanserades för ett par år sedan.


Hvem vil du sende Kudos-stafettpinnen videre til?

– Jag skulle vilja skicka stafettpinnen vidare till min kollega Cathrine Movold, Director of Experience på Making Waves i Oslo.