Spøkelsesbiler, monstre og diktatorer

Markedsansvarlig i Inatur, Torbjørn Kvien Madsen, deler ut kudos.

Torbjørn

BIO

Torbjørn Kvien Madsen er freelance kreatør og tekstforfatter, og markedsansvarlig i Inatur.no og gründer i Ravnø.

Fortell om én eller flere norskproduserte jobber du er glad i.

– Det er laget veldig mye smart og morsomt i Norge gjennom årene. Mye mer enn jeg greier å ha oversikt over, men det er et par jobber som har festet seg hos meg. For noen år siden ledet jeg juryeringen av Gullblyanten og da var det to jobber som stakk seg ut. Monstrene til Doktor Proktor og musikkutfordringen til Kaizers Orchestra. To jobber utenom det vanlige, som det må ha vært veldig gøy for kreatørene å jobbe med.

Dyr du skulle ønske ikke fantes, fantes plutselig.

Jo Nesbø skal lansere Doktor Proktor-bok og gjør det med en svært original utstilling. Her kom alle Nesbøs fantasimonstre til liv og fikk sin egen utstilling på Naturhistorisk museum. Lekent og morsomt, og det må ha vært stas å få jobbe med animatørguru Pjotr Sapegin. All ære til Egil Pay og Lars Joachim Grimstad i TRY, og alle andre flinke folk som laget denne jobben for 10 år siden.

Neshorn
Fra monsterutstillingen på Naturhistorisk Museum på Tøyen.
Rotte
Paddefrosk
Flue
Slange
Tynnhudgomler
Hjerteknuser

– Klassikeren fra Anorak. Nordmenn flest fikk kanskje ikke med seg denne jobben for Kaizers Orchestra, men de som opplevde den, må ha fått en unik opplevelse. Her inviterte Kaizers, sammen med Nrk P3 musikere over hele landet til å lage coverversjoner av låter de enda ikke hadde hørt. Kaizers sender ut noter og skaper et liten bølge av kreativitet og musikk.

– Hatten av for Jens-Petter Aarhus & Co i Anorak.

Hjerteknuser.

Nevn et eller flere inspirerende internasjonalt/utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

– I et hav av bra jobber fra utlandet velger jeg meg tre stykker. Denne jobben for Honda - «Ayrton Senna lives!» skulle jeg gjerne vært med på. Litt fordi jeg digger formel 1, selvfølgelig. Her viser Honda hvor teknisk smarte de er og visualiserer det med å bringe brasilianeren Senna tilbake til liv.

Genialt enkelt fra Amnesty

– Denne filmen for Amnesty husker jeg gjorde inntrykk med sin enkelhet. Kvaliteten på klippet er ikke all verden, men dere forstår forhåpentligvis. Slike enkle og sterke dramatiseringer savner jeg i dagens reklamer.

«Candle» for Amnesty International.

– Til sist må jeg nevne The Economist. Magasinet for de smarte. Det er en annonsør jeg gjerne skulle jobbet for. Kanskje fordi jeg er tekstforfatter at jeg liker tekstannonser, men disse kampanjene var smarte og velformulerte over en lang lang periode.

Economist
Economist Plan Ad
Image asset

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender kudosstafettpinnen videre til to trivelige karer i Hausmann, som jeg deler kontorer med i ny og ne, Tor Adam Slettebø og Henrik Weido Lorentzen.