– Vær ekte, engasjerende og aktuell

Hans Martin Rønneseth er kreatør og partner i SMFB. De siste dagene har han blitt påminnet hvordan Nike i mange år har valgt å velge side i kontroversielle saker.

90509 d87f7 original
Mandag for en uke siden annonserte Nike at fotballspilleren Colin Kaepernick fronter 30-årsjubileet til den ikoniske «Just Do It»-kampanjen.

Hans Martin Rønneseth er kreatør og partner i SMFB hvor han har vært med helt fra begynnelsen, og går nå inn i sitt 15. år i bedriften.

– Takk for stafettpinnen, Stefan og gratulerer med nok en flott sesong av «Jeg mot meg».

– Jeg vurderte å si noe om Nikes nye kampanje, men internett er allerede stappa med kommentarer som «NIKE!», «DETTE!», «ELSKER!», eller et inspirerende sitat fra filmen — så den jobben har fått sin kudos.

Men jeg ble påminnet hvor lenge Nike har jobbet på denne måten. De har valgt side og stått for noe i mange år. De har snakket om baksiden av medaljen med Michael Jordan, de stilte seg bak Tiger Woods da alle andre trakk seg unna og ga LeBron James en stemme da han skiftet klubb og fansen klikka. Ta et standpunkt og stå for det. Vær ekte, engasjerende og aktuell, på ordentlig, da vil folk bry seg om merkevaren din. Her er to gamle eksempler fra Nike. Ikke like politisk, men det var engasjerende, aktuelt og gøy den gangen.

Nike Skateboarding - Golf:

Running:

– En annen jobb som har inspirert meg er lanseringen av Yeezy, sesong 6. Dette er kort sagt en skikkelig god idé som er 100% på kanalens premisser. Prosjektet foregikk i hovedsak på Instagram, der Kim Kardashian postet paparazzi-aktige bilder av seg selv ikledd den nye kolleksjonen. Senere ble instagram-postene trykket og hengt opp i utvalgte byer — blant annet under Art Bazel i Miami. Det hele toppet seg da kjendisvenner, influencers og SoMe-superstjerner begynte å poste bilder av seg selv, klonet som Kim Kardashian i kopier av de originale bildene.

• Yeezy, sesong 6

• 25 kvm Syria, POL
– Til slutt vil jeg gi kudos til «25kvm Syria», laget av Maja Folgerø og Snorre Martinsen i POL. En idé som fikk mye oppmerksomhet utenfor formatet den fant sted i – fordi den var tydelig, aktuell og velprodusert.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Stafettpinnen sender jeg videre til Jeton Kacaniku. Han er en veldig moderne fyr og jeg tror alle vil vite hva som inspirerer han om dagen.