Ukjente og glemte helter

Ukens Kudos-stafettpinne har havnet hos Aslak Gurholt i Yokoland, som hyller tre kunstnere som aldri fikk den oppmerksomheten de fortjente.

43282 76e50 original
43285 5dc0d original
43288 27082 original
43291 a6f01 original
43294 c6499 original
43297 b0987 original
43300 bf12d original
43303 ee772 original

Aslak Gurholt

(bildet) er designer og kunstner. Sammen med Thomas Nordby og Espen Friberg utgjør de Yokoland – et kollektiv som er kjent for så forskjellige ting som bokdesign, design for musikk, identiteter og skiltsystemer til illustrasjon, egne utstillinger og barnebøker.

Fortell om en norskprodusert jobb du er glad i.

«Tegn og mal – Bildebok med fortegninger» av Hans Hauger

– For et år siden var jeg så heldig å designe boka «Norske Malebøker» av Einar Økland. Jeg er veldig opptatt av norsk design-, kunst- og tegnehistorie, så å jobbe med Einar Økland, som er orakelet på området, var utrolig lærerikt og inspirerende. Jeg fikk tilsendt to–tre kasser fulle av malebøker fra Økland. En av disse var et lite hefte laget under krigen: «Tegn og mal – Bildebok med fortegninger» av Hans Hauger. Denne boka ble utgitt på forlaget Th. Segelcke Thrap som var et tyskvennlig forlag som holdt til i Oslo. Hauger fokuserer på hvordan man kan gjenkjenne de samme formene i alt rundt seg og hvordan det ved hjelp av små justeringer kan bli noe annet. Tegningene minner mer om noe som kunne vært laget av en russisk konstruktivist enn andre norske arbeider fra denne perioden. Jeg har forsøkt å finne ut mer om Hauger, men det har ikke vært lett. Det står ingenting om ham i Norsk Kunstnerleksikon. De eneste andre arbeidene jeg kjenner til er to andre malebøker og et illustrert notehefte, som alle ser ut til å ha kommet før eller under krigen.

Melin og Österlin regnes som grunnleggerne av den moderne reklamen i Sverige, og er offisielt de som har vunnet flest Guldägg i Sverige.

Nevn et inspirerende internasjonalt eller utenlandsk arbeid du gjerne skulle ha lagd selv.

Per Henry Richters tekst (laget sammen med Melin og Österlin) til en plakatserie for Moderna Museet.

– De siste 6–7 årene har jeg samlet på arbeidene til de to svenskene John Melin og Anders Österlin (bedre kjent som M&Ö). I løpet av det siste året har jeg sammen med Thomas Nordby skrevet en liten katalog og gjort to utstillinger om dem. M&Ö gjorde arbeid som var ekstremt banebrytende på mange plan, og du finner ikke noe tilsvarende laget her til lands i samme periode.

– Etter min mening har det ikke noe sted siden vært laget tilsvarende utforskende og eksperimentell reklame. Melin var både kreativ leder og direktør i Svenska Telegrambyråns Malmø-avdeling, mens Österlin først og fremst jobbet som kunstner. Av en eller annen grunn klarte de å få ledelsen med på at de kunne signere jobbene med M&Ö i stedet. Det var vel egentlig bare mulig siden Melin satt høyt oppe i systemet, samt at eksperimentene deres ble brukt for å få inn annet arbeid til byrået. Melin og Österlin regnes som grunnleggerne av den moderne reklamen i Sverige, og er offisielt de som har vunnet flest Guldägg i Sverige. Akkurat på dette punktet lyver tallene litt: På Svenska Telegrambyrån jobbet også tekstforfatteren Per-Henry Richter. Han arbeidet ofte med Melin og Österlin på teksten, men ble sjelden kreditert. I tillegg stod han bak tekstene på mange av de andre arbeidene fra Svenska Telegrambyrån. Under Guldäggets første år ble kun art director og tegnerne kreditert, mens tekstforfatterne forble anonyme. Uansett, legger man sammen alle prosjektene Per-Henry Richter var involvert i er det faktisk han som har vunnet flest Guldägg. Et av arbeidene til M&Ö som jeg liker aller best er plakatserien som annonserer Moderna Museets åpningstider. Sannsynligvis kom teksten til gjennom et samarbeid mellom både Melin, Österlin og Richter.

Ronny Florins treskulpturer

Ronny Florin var en helt ukjent kunstner. Du finner ikke informasjon om ham noe sted. Jeg kjente ikke til ham fra før, men etter at han døde fant en god del ting han hadde laget på en bruktbutikk i Sverige. Jeg tror han var fra Skåne. Han bodde i hvert fall i Landskrona. Hele livet lagde han tegninger, malerier og små treskulpturer. Jeg vet ikke hva som drev ham, men det var nok helt sikkert ikke tanken på en separatutstilling på Moderna Museet. Jeg synes det er fascinerende med slike kunstnere som jobber med noe hele livet uten at det virker som de har noen ambisjon om å gjøre det til en levevei. Tegningene og maleriene hans inneholder ofte religiøse motiver av engler eller handlinger fra bibelen. Jeg er ikke så interessert i denne delen av kunstnerskapet hans. Skulpturene derimot har jeg stor sans for.

– Jeg tror de kan deles inn i tre tydelige retninger: 1) Engler eller andre religiøse figurer. 2) Symmetriske, ofte etniske, figurer som er dreid. 3) Fotballspillere skåret ut av tre (kan minne om fotballspillere fra et Stiga fotballspill). Her har han begrenset seg til tre typer: Utespillere iført den svart- og hvitstripede drakten til Landskrona, utespillere iført den gule og blå svenske landslagsdrakta eller keepere i grønn drakt.

Hvem vil du sende stafettpinnen videre til, og hvorfor?

– Jeg sender stafettpinnen videre til Martin Asbjørnsen, som har assistert meg det siste halvåret. Han er mye yngre og mer oppdatert på ting enn meg. Sånn sett er han perfekt for en slik inspirasjonsspalte for trøtte reklamefolk.